Boom för KRAV-märkta grisar ger 5-årsavtal

Boom för KRAV-märkta grisar ger 5-årsavtal

Ett garanterat lägstapris under fem år är en viktig del i det nya avtal som blev klart igår mellan Svenskt Butikskött och föreningen Jord på Trynet som samlar Sveriges KRAV-certifierade grisproducenter.
– Med det nya avtalet blir det möjligt för oss att investera långsiktigt och för nya producenter att våga ta steget från konventionell eller EU-ekologisk produktion, säger Carina Andersson, vice ordförande i Jord på Trynet.

Jord på Trynet har under det senaste året lyckats öka produktionen med 50 procent och antalet KRAV-certifierade grisuppfödare med 25 procent. Men det räcker inte.
– Marknaden skriker efter mer KRAV-märkt griskött och vi vill så snabbt som möjligt få fram ännu fler KRAV-märkta grisar, säger Dirk van der Krogt på Svenskt Butikskött.

Under 2015 kommer antalet KRAV-märkta grisar att passera 30 000. Men Dirk van der Krogt vill se en ökning till 50 000 årsgrisar vilket motsvarar ungefär två procent av den totala svenska grisslakten.
– Konsumenterna vill ha kött från KRAV-märkta grisar som fått beta gräs, böka och bada gyttjebad och de är beredda att betala mer för den djurvälfärden, säger Dirk van det Krogt.

Svenskt Butikskött är idag ledande på KRAV-märkt kött i Sverige och förmedlar omkring 70 procent av allt KRAV-märkt nötkött- och 95 procent av allt KRAV-märkt griskött till detaljhandeln.

– Marknaden för KRAV-märkt kött växer men för att en bonde ska våga ställa om krävs långsiktiga spelregler. Men det nya 5-årsavtalet har vi det. Svenskt Butikskött säkrar sina leveranser och de grisuppfödare som funderar på KRAV-certifiering får ett stabil planeringsgrund. Det är en win-win situation, säger Carina Andersson.

Även på KRAV satsas stora resurser för att få fler producenter att ställa om.
– Vi ser gärna att det är bönder i Sverige som tar den växande svenska ekomarknaden. Genom att välja KRAV-certifieringen riskerar grisköttet inte lika lätt att bytas mot EU-ekologiskt kött, säger Johan Ceije, Försäljningschef på KRAV.

För ytterligare information, se www.jordpatrynet.se, www.krav.se eller kontakta:

Carina Andersson, Jord på Trynet, telefon: 070 – 345 81 75
Lars Höök, presskontakt Jord på Trynet, telefon: 070 - 521 52 07