Fler KRAV-växtodlare behövs

Fler KRAV-växtodlare behövs

Det är god efterfrågan på KRAV-godkänt spannmål och därmed ett ökat behov av fler spannmålsodlare.

Idag är all ekologisk mjölk i Sverige KRAV-godkänd och det finns nästan 40 000 mjölkkor i KRAV-godkänd produktion. Under förra året ökade antalet rejält, med nästan 5000 (mjölkkor i karens).

– Alla KRAV-kor behöver ekologiskt foder så vi ser en stor möjlighet för fler spannmålsodlare att ställa om till KRAV för att möta den ökade efterfrågan, säger Lars Hällbom, Regelchef på KRAV.

Enligt Jordbruksverkets prognos behövs det cirka 58 000 ton spannmål till ekologiskt foder åt korna under 2011.

Det har uppstått ett strukturellt underskott på ekologisk spannmål och det är inget önskvärt läge att bli alltför beroende av import, säger Anneke Svantesson, ansvarig för Lantmännens ekospannmål.

Nyhetstjänsten Ekoweb rapporterar om ökad efterfrågan på ekologiskt spannmål hos Lantmännen, Vara lagerhus och Hallands frökontor.

Jordbruksverkets prognos

Ekoweb: Läget inför odlingssäsongen 2011

KRAVs marknadsrapport

Anneke Svantesson, Lantmännen: 0171 266 00
Lars Hällbom, Regelchef, KRAV: 018 17 45 18
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV: 070 665 95 30

KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat. Vi utgår från den ekologiska grunden och ställer höga krav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat produceras utan kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och naturfrämmande tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och cirka 540 livsmedelsförädlare.
• All KRAV-produktion kontrolleras.