KRAVs kategori 360°Lighthouse

Flera KRAV-certifierade nominerade i ny nordisk restaurangguide

Den här veckan presenteras restaurangerna som är nominerade till 360°EatGuide, den första nordiska restaurangguiden som kombinerar hållbarhet och gastronomi. KRAV-märkta restauranger är nominerade i flera av guidens kategorier.

KRAV står bakom kategorin 360°Lighthouse, som lyfter pionjärer inom ekologi och hållbarhet, och dessutom inspirerar andra. Av tio nominerade i den kategorien är både Lilla Bjers och Kalf & Hansen KRAV-certifierade och jobbar sedan många år ekologiskt och hållbart.

- Vi vill uppmärksamma särskilt modiga och kunniga restauranger som visar vägen och på det sättet driver hållbarhetsarbetet inom restaurangbranschen i Norden. Med vårt pris vill vi lyfta fram dem som upptäcker nya råvaror och kommunicerar fördelarna med ekologiskt och KRAV-märkt, säger Rebecka Lööf, marknads- och regelutvecklare för restaurang och storkök på KRAV.

360°EatGuide är ett initiativ av Bergkvist Publishing tillsammans med tidningen Restaurangvärlden och några av Nordens bästa kockar. Cirka 250 restauranger och hotell i hela Norden har testats och bedömts. Andra kategorier i guiden är exempelvis 360°Waste, som Skånemejerier står bakom, och 360°Action! som WWF står bakom.

I kategorin 360°Young Chef är Hanna Lukowiesky på Lilla Bjers nominerad. I huvudkategorin 360°Restaurang finns både KRAV-certifierade Gastrologik, Volt, Hantverket och PM och Vänner med.

Guiden, som är digital, ges ut på engelska och lanseras i samband med en gala i Stockholm 30 september 2019.

Läs mer om 360°EatGuide https://360eatguide.com/
Läs mer om KRAV-märkta restauranger https://www.krav.se/om-krav/krav-markningen/krav-markt-restaurang/

Frida Welin, projektledare PR och samarbeten KRAV 070-605 78 49

KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. KRAVs uppdrag är att driva utvecklingen av ekologiska och hållbara livsmedel samt underlätta för aktörer i livsmedelskedjan och konsumenter att agera ansvarsfullt. KRAV är en ekonomisk förening som ägs av 26 medlemsföretag och organisationer.