Framtidsdag: Hållbar matproduktion i fokus

Enligt en enkät bland deltagarna på KRAVs Framtidsdag kommer miljöfrågorna fortsätta stå i fokus för KRAV om tio år. Även frågor inom områdena djuromsorg, hälsa och socialt ansvar är fortsatt viktiga om tio år.

Idag besöker cirka 250 personer KRAVs Framtidsdag på Stockholmsmässan i Älvsjö. Temat för dagen är hållbar livsmedelsproduktion.

Enligt en enkät bland deltagarna svarar 44 procent att miljöfrågor kommer vara fortsatt viktiga om tio år. För KRAV är till exempel de viktigaste miljöfrågorna att fortsätta minska livsmedelsproduktionens negativa klimatpåverkan, men även fokusera på odling utan kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och gmo.

De andra svarsalternativen i enkäten:
• Djuromsorg (20 procent)
• Socialt ansvar (19 procent)
• Hälsa (17 procent)

På Framtidsdagen får deltagarna bland annat lyssna till Johan Rockström, världsledande forskare inom risker för de globala eko-systemen, äta mat komponerad av Renée Voltaire och underhållas av Emil Jensen.

Allt detta varvas med workshops om hållbar livsmedelsproduktion. Även vinnaren av KRAVs recepttävling på Tasteline om den godaste KRAV-lunchlådan kommer att koras under Framtidsdagen.

Läs mer: www.framtidsdag.se

Lars Nellmer, VD för KRAV 018 17 45 01
Kristin Cooper, Pressansvarig, KRAV 070 665 95 30

KRAV grundades 1985 av tre grönsaksodlare som trodde att folk vill ha mat som har odlats i en frisk jord, utan kemiska bekämpningsmedel. Sedan dess har tusentals bönder och andra livsmedelsproducenter anslutit sig till den idén.

KRAV utgår från den ekologiska grunden och ställer dessutom höga kvalitétskrav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat innehåller inga naturfrämmande tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 3 600 KRAV-lantbrukare, 5 500 KRAV-certifierade produkter och cirka 180 importörer.
• All KRAV-produktion kontrolleras.