Fyra KRAV-märkta restauranger nominerade till Årets hållbara gastronomi

Den 3 mars utser White Guide de bästa restaurangerna i Sverige. KRAV och White Guide delar gemensamt ut priset Årets Hållbara Gastronomi.

Fyra KRAV-märkta restauranger är nominerade:

• Dala-Floda Värdshus i Dala-Floda (3 KRAV-märken)
  • Lilla Bjers Gårdskrog utanför Visby (3 KRAV-märken)
  • PM & Vänner i Växjö (1 KRAV-märke)
  • Wasa Allé i Göteborg (1 KRAV-märke)

– Det är väldigt roligt att så många populära restauranger är KRAV-certifierade. Nu kan ännu fler gäster välja en KRAV-märkt restaurang med kvalitetsstämpel av KRAV och White Guide, säger Johan Cejie, försäljningschef KRAV.

White Guide delas ut på Grand Hotel i Stockholm den 3 mars klockan 15.00-19.00. Totalt är 18 KRAV-certifierade restauranger med i White Guide. KRAVs samarbetar med White Guide för att visa att gastronomi och hållbarhet går hand i hand.

Årets hållbara gastronomi

Med utmärkelsen Årets Hållbara Gastronomi premieras en restaurang som på ett utomordentligt sätt förenar en stor måltidsupplevelse med en tydlig strävan att förbättra hållbarheten i den egna verksamheten och i bakomliggande led. För dem är ekologiska råvaror en viktig grund för en hållbar utveckling på restaurangscenen – och i förlängningen för oss alla.

Fakta KRAV-märkta restauranger

Idag finns cirka 800 KRAV-märkta restauranger, både offentliga och privata. Restaurangerna kan certifieras med 1, 2 eller 3 märken beroende på hur stor andel av de inköpta livsmedlen som är KRAV-godkända, 25 % (eller 15 livsmedel), 50 % eller 90 %.

KRAV-godkända livsmedel för restaurang betyder att de är KRAV-märkta, ekologiska eller kommer från certifierat hållbart fiske.

Oavsett hur många KRAV-märken en restaurang har, ska den också ha ett bra grundläggande miljöarbete och personalen ska ha kunskap om KRAV-certifierad produktion. Certifikatet ska sitta uppe så att alla matgäster kan se det.

Mikael Mölstad, grundare och partner i White Guide, 070-727 21 22
Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17