Hjordnära och KRAV satsar på ekoutbildning av butikspersonal

I dag inleder Hjordnära och KRAV en gemensam kampanj i butiker i Stockholm, Göteborg, Kungsbacka, Tidaholm och Örebro. Med en kombination av personalutbildning, butiksdemonstrationer och tävling ska konsumenter ges chansen att lära sig om KRAV-märkta mejeriprodukter.

2012 var ännu ett framgångsår för Hjordnära med försäljningsrekord och fler återförsäljare. För att möta den ökande efterfrågan på Hjordnäras produkter är siktet inställt på att öka försäljningsställena inom detaljhandeln även under 2013.

Som ett led i detta har Hjordnära och KRAV inlett ett samarbete där personal i 15 butiker bjuds på eko-frukost samtidigt som de utbildas om KRAV. Efter utbildningen följer demonstration i butiken av Hjordnäras produkter där konsumenter ges möjlighet att provsmaka och ställa frågor om KRAV-märkta mejeriprodukter.

– Konsumenterna har hitta Hjordnäras produkter. Det finns ett mervärde i att de är ekologiska och KRAV-märkta, men många konsumenter väljer Hjordnära också för den goda smakens skull, säger Sabina Dahlqvist, brand manager för Hjordnära.

Aktiviteterna i butik pågår mellan vecka 9 och 21 där konsumenter kan vara med och tävla om en årsförbrukning av Hjordnäras produkter genom att svara på frågor om KRAV.

Tävlingen pågår även på Hjordnäras och KRAVs facebooksidor mellan vecka 18 och 21.

– Det är butikspersonalen som möter konsumenterna varje dag och därför är det väldigt viktigt att de vet vad KRAV-märkningen står för och kan förmedla våra mervärden till konsumenten, säger Johan Cejie, Försäljningschef KRAV.

I samarbetet ingår också ett litet bröstfickekort som beskriver KRAV-mjölkens mervärden, något som att Hjordnäras säljare kan ha till hjälp på säljmöten i butik.

Sabina Dahlqvist, brand manager Hjordnära, 040-31 39 18
Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018 17 45 17
Kristin Cooper, Pressansvarig och tf. Marknadschef KRAV 070 665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det över 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 200 KRAV-certifierade produkter och cirka 2 000 livsmedelsföretag, butiker och restauranger.
• All KRAV-produktion kontrolleras.