Hundratals visade sitt stöd för KRAV-märkt mat

Hundratals visade sitt stöd för KRAV-märkt mat

Idag klockan 14.00 samlades över 300 personer i fem KRAV-certifierade butiker i Göteborg, Lund, Stockholm, Uppsala och Östersund i en av Sveriges största Morotsmobbar. Tillsammans visade de sin uppskattning för det viktiga jobb som alla KRAV-bönder och KRAV-certifierade butiker gör varje dag.

En morotsmobb är när flera personer samtidigt visar sin uppskattning för något bra. I det här fallet KRAV-märkt mat med den KRAV-märkta moroten som symbol. Lördagens Morotsmobb med över 300 deltagare är en av Sveriges största.

– Morotsmobben visar att det finns massor av engagemang för god kvalitetsmat. En av deltagarna som hade hört om Morotsmobben på Facebook sammanfattade Morotsmobben med ett ord – kanonbra, säger Cissi Hinderson, KRAV-ambassadör i Östersund.

Lördagens Morotsmobb anordnade KRAV tillsammans med KRAV-ambassadörer, KRAV-producenter och glada konsumenter som gemensamt vill uppmuntra KRAV-certifierad produktion med alla dess miljö- och hälsofördelar.

– Vi är i full gång med årets morotsskörd så det passar perfekt att uppmärksamma KRAV-moroten just nu. Det känns som en liten uppskattning för oss som försöker odla så naturligt som möjligt, säger Dan Widegren, KRAV-morotsodlare på Gotland.

I Sverige finns det idag över 4 000 KRAV-bönder och 800 KRAV-certifierade butiker. På KRAVs Facebooksida finns bilder från dagens Morotsmobb: www.facebook.com/KRAV.eko

Cissi Hinderson, KRAV-ambassadör i Östersund, 073 045 12 26
Dan Widegren, KRAV-morotsodlare på Gotland, 0498 540 80
Janni Severin, KRAV-ambassadör i Lund/Kristianstad 070 256 39 62
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV, 070 665 95 30
Linn Frendberg, KRAV-ambassadör i Uppsala 070 848 81 89

Det här är KRAV: Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan.