KRAV fortsätter arbeta för hållbart fiske i Norden

KRAV-märkningen av fisk är den enda märkning som tar hänsyn till fiskeproduktionens breda miljöpåverkan, från fångst till försäljning i butik. Det budskapet ska KRAV framföra i morgon när Nordiska Ministerrådet diskuterar möjligheter till ett mer enhetligt regelverk för miljömärkning av fisk.

Under det senaste decenniet har det utvecklats flera olika miljömärkningar för fisk. Det är förvirrande för konsumenter och industrin anser Nordiska Ministerrådet som tillsatt en projektgrupp för att utreda om det finns möjlighet till ett mer enhetligt system. Projektets första workshop äger rum i Köpenhamn tisdagen den 19 januari och KRAVs regelchef Lars Hällbom är inbjuden:

– Vår förhoppning är att visa att KRAVs fiskeregler har den helhetssyn som Ministerrådet efterfrågar.

Lars Hällbom menar att de andra miljömärkningarna för fisk lägger fokus för snävt när de i princip bara reglerar om fiskebeståndet tål att fiskas på och att fiske inte är skadligt för ekosystemen.

Utöver dessa självklara punkter reglerar till exempel KRAVs fiskeregler också:
• Miljö- och klimatpåverkan från fiskebåten, bland annat vilken sorts bränsle som används och hur mycket bränsle som får användas.
• Miljökrav på förädlingsföretagen, som bland annat ska kunna uppvisa ett strukturerat miljöarbete.
• Hälsan - det ska bland annat finnas bevis för att fiskebeståndet inte innehåller hälsofarliga halter av miljöföroreningar.

– KRAV håller med Ministerrådet. Allt för många och smala miljömärkningar är förvirrande för alla parter. Det behövs en märkning som har en helhetssyn på fiskeproduktionen och det tycker vi att KRAV-märkningen av fisk har, säger Lars Hällbom.

Läs mer om KRAVs fiskeregler: http://www.krav.se/Foretag/Certifieringar/Fiske/

Läs mer om Nordiska Ministerrådet fiskearbete: http://www.norden.org/sv/samarbetsomraaden/fiske

Lars Hällbom, Regelchef KRAV 018 17 45 18
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV 018 17 45 06