KRAV lanserar miljömärkt fiske

KRAV utökar sin verksamhet och satsar på produkter från hav och sjö. Syftet är att ge konsumenterna miljöanpassade alternativ i fiskdisken och först ut blir räkor från Västkusten. – En drivande kraft bakom miljömärkningen har varit rapporterna om hotade fiskarter. Vi vill ju inte att fler bestånd ska fiskas ut. Därför gäller det också att handskas varsamt med det fiske som fortfarande är bra, och som därför kan miljömärkas. Så säger Marc Wester på KRAV, kontrollorganisationen för ekologisk mat, som nu satsar på vildfångad fisk och skaldjur från svenska vatten. Konsumenterna vill ha ekologisk mat. Det märks tydligt på den ökande konsumtionen av KRAV-märkt. I butikerna finns i dag ekologiska produkter i de flesta kategorier, men i fiskdisken ser det mörkt ut. För att ge konsumenterna fler miljöanpassade alternativ har KRAV under flera år drivit ett projekt för miljömärkning av fiske. Tillsammans med bland annat forskare och branschorganisationen Svensk Fisk har KRAV tagit fram regler för fiske. Under sommaren 2004 ser vi äntligen resultatet när de första KRAV-märkta räkorna landas. Räkor som kan ätas med både god aptit och gott samvete. En av pionjärerna i det KRAV-certifierade fisket är Charles Olsson i Grebbestad. Han ser positivt på en miljömärkning av fiske både för näringen och för den marina miljön. – Vi fiskar räkor på ett skonsamt sätt. Med KRAV-märkningen kan vi också visa det, säger han. Precis som all annan KRAV-certifierad produktion står fisket under hård kontroll och följer ett omfattande regelverk. Reglerna för hur fisket ska kontrolleras och certifieras har tagits fram i en arbetsgrupp bestående av yrkesfiskare och miljöexperter. Just nu arbetar KRAV med att kontrollera och certifiera yrkesfiskare. Men även fiskförädlare och fiskhandlare behövs för att länka ihop världens första system för kontroll av fisk och skaldjur från havet till butiken. Den första KRAV-certifierade fiskhandlaren kommer också från Grebbestad. Fiskhandlaren är Göran Hansson,ägare av Hanssons fisk, som nu kommer att sälja KRAV-märkta räkor från och med den 23 juli. Förhoppningsvis blir det fler som följer hans exempel så att konsumenterna kan ta del av det nya miljömärkta fisket. – Det KRAV-certifierade fisket är en ljuspunkt i tillvaron för yrkesfiskarna och för medvetna konsumenter. Nu gäller det att vi frågar efter KRAV-märkt fisk i butiken, så att handeln inser att det är en attraktiv produkt, säger Marc Wester. Fakta om KRAV-certifierat fiske: - De tre ledande begreppen i KRAV-certifierat fiske är: säkra metoder, hållbara bestånd och spårbarhet. - Säkra metoder innebär att fiskarna ska använda redskap eller system som sorterar ut fisk av fel storlek och därför minimerar den fångst som kommer med av misstag. - Hållbarheten säkras genom att det KRAV-certifierade fisket sker på bestånd som är långsiktigt hållbara och utan att överskrida den biologiska produktionsförmågan. - Spårbarhet innebär att fartyget kan positionsbestämmas, vilket gör att KRAV kan kontrollera att fartyget endast fiskar på godkända bestånd. Pressbild på räkfiskaren Charles Olsson finns att hämta på: http://www.krav.se/bilder/charles.jpg Förslag till bildtext: Charles Olsson fiskar KRAV-märkt. Här inspekterar han sin räktrål med selektionsrist, ett galler framför trålen som ser till att endast räkor kan passera och fångas. Fotograf: Daniel Wester Kontaktperson hos KRAV Marc Wester, chef för KRAVs kontrollavdelning samt tf vd perioden 19/7 t.o.m. 7/8. tel: 0523-233 08, 070-215 46 24 Jakob Falkerby, tf pressansvarig, tel: 018-10 78 21, 073-809 04 00