KRAV-märkt kött kan beställas i butik

KRAV-certifierade butiker ska ha KRAV-märkta produkter inom varje kategori och även göra det tydligt för konsumenten att det går att beställa KRAV-märkt kött. Det är två av flera regelförändringar som presenteras i dagarna.

Under det senaste året har KRAV sett över reglerna för biodling, växtodling, produktionshjälpmedel, foder, vildväxande produktion, slakt, förädling och butik. Regelförändringarna för KRAV-certifierade butiker syftar till att öka efterfrågan och försäljningen av KRAV-märkta produkter.

– Det är viktigt att butiker har rätt utbud och att varorna skyltas väl. Till exempel ställer vi krav på att butiken ska tillhandahålla KRAV-märkt nöt- gris- och kycklingkött och att den tydligt visar konsumenten att man kan beställa köttet om det inte finns i butiken. Våra regler för butik ska leda till ökad efterfrågan och i slutändan ökad försäljning av KRAV-märkt mat, säger Lars Hällbom, Regelchef på KRAV.

I en KRAV-certifierad butik ska konsumenter enkelt kunna hitta:

• ett brett sortiment av KRAV-certifierade produkter som är väl synliga för konsument
  • en kunnig personal som kan hantera produkterna väl och svara på kundens frågor kring dessa

De KRAV-certifierade butikerna ska även ha elavtal med förnybar el och köldmedier med låg klimatpåverkan.

Förutom butiksreglerna publiceras även förbättrade regler för växtodling, biodling och vildväxande produktion. Till exempel:

• ökar fokus på slakteriernas förbättringsarbete med djurvälfärd
  • stärks kraven på registrering av bärplockare
  • sänks gränsvärden för tungmetaller i KRAV-certifierade gödsel och jordar

De nya reglerna har tagits fram under 2012 med hjälp av externa arbetsgrupper. Under våren 2013 gick förslagen på öppen remiss och i juni beslutade KRAVs styrelse att införa reglerna, som publiceras på KRAVs webbplats den första juli och börjar gälla den första januari 2014.

De nya reglerna är en del av den kontinuerliga regelöversyn som KRAV gör eftersom det alltid finns utrymme till förbättring och förenkling.  Under 2014 fortsätter översynen av bland annat de allmänna reglerna och KRAVs fiskeregler.

KRAVs regler: http://www.krav.se/regel/kravs-regler-2014

Lars Hällbom, Regelchef KRAV, 018-17 45 18