Therese Ranch, Founder & CEO, Camelina of Sweden. Fotograf John Skalin.

KRAV skapar exportmöjligheter för svenska livsmedelsföretag

Intresset för KRAV-märkt och ekologisk mat har ökat markant i Asien och skapar stora exportmöjligheter för svenska livsmedelsföretag. I dagarna hölls mat- och dryckesmässan NOPA i Hongkong där KRAV medverkade tillsammans med ledande svenska varumärken.

NOPA (Natural and Organic Products Asia) i Hongkong är en av Asiens största och mest etablerade mässor för ekologisk mat och dryck. KRAV ställde i dagarna ut för tredje året i rad, tillsammans med bland annat Kronfågel, Smakis och Camelina of Sweden.

För KRAV är NOPA-mässan en av de viktigaste exportsatsningarna under året. På plats fanns inköpare från hela Asien, men även från Storbritannien och USA.

– För varje år vi är med på NOPA ökar kännedomen om KRAV, hur vi arbetar och våra mervärden. I år var intresset större än någonsin för de KRAV-märkta produkterna, vilket visar på att den långsiktiga satsning vi gjort i Asien har gett resultat. Vi har stora förhoppningar att se några av de närvarande företagen etablera sig i Asien, säger Nina Nilsson, Kundansvarig Förädling och Handel på KRAV.

En växande konsumentgrupp i Asien efterfrågar de mervärden som KRAV-märket står för. Att närvara på NOPA-mässan har varit avgörande för flera svenska företags möjlighet att göra ett avtryck på inköpare och etablera sig på den asiatiska marknaden.Till exempel har den tidigare NOPA-deltagaren Almnäs Bruk blivit det första svenska företaget med kinesisk eko-certifiering. Kronfågel är en av utställarna på årets mässa.

– Vi är här för att testa intresset för en ny KRAV-märkt exportprodukt, och det har verkligen varit värdefullt att kunna nätverka och uppleva marknaden på plats. Vi har redan fått till affärer och kommer snart att skicka vår första leverans till en stor kund i här i Hongkong, säger Christian Gylche på Kronfågel.

KRAV har tre målmarknader för exporten - Asien, Norden och Europa - och ett aktivt samarbete med Business Sweden och Organic Sweden för dessa satsningar. Förutom NOPA-mässan har KRAV en paviljong på Nordic Organic Food Fair i Malmö (15–16 november) och BioFach, världens största ekomässa i Nürnberg.

För mer information kontakta:
Nina Nilsson, Kundansvarig Förädling och Handel KRAV, 070 607 3078

För information om att ställa ut med KRAV, kontakta livsmedel@krav.se