KRAV stödjer Klimatriksdagen

KRAV är en av över 100 olika organisationer som skriver på föreningen Klimatriksdagens upprop om att göra klimatfrågan till en viktig politisk fråga. Klimatriksdagen hålls fredag 6:e juni till söndag 8:e juni i Norrköping.

Klimatriksdagen och dess över 100 undertecknare vill att klimatfrågan får en betydande plats i den politiska debatten och synliggöra att det finns ett brett stöd för en omställning till ett hållbart samhälle i Sverige. Till helgens Klimatriksdag samlas cirka 600 deltagare från norr till söder i De Geer hallen i Norrköping för att bland annat behandla över 200 motioner som skickats in till Klimatriksdagen.

– Självklart stödjer vi initiativ som sätter fokus på den viktiga klimatfrågan och vårt viktigaste bidrag för att minska den negativa klimatpåverkan är att KRAV-märkt lantbruk eftersträvar att sluta kretsloppen och till exempel ha hög självförsörjningsgrad av foder till djuren, säger Lars Nellmer, vd för KRAV.

KRAV har även ytterligare regler för att minska den negativa klimatpåverkan inom livsmedelsproduktionen. Bland annat ska KRAV-certifierade företag använda grön el, göra energikartläggningar och gå kurser i sparsamt körsätt

Idén med en folkriksdag är inte ny och användes 1893 då den allmänna rösträtten fastslogs som folkets krav.

– Tillsammans med våra undertecknare, medlemmar och deltagare är vi en stor samlad kraft som kan åstadkomma en förändring. Om gick det för 120 år sedan måste det kunna gå nu, säger Annika Elmqvist, ordförande i Klimatriksdagen.

Under helgen samlas alla deltagare på Klimatriksdagen för att lyssna på föredrag och seminarier av Sveriges främsta klimatprofiler och underhållning av artister som Regina Lund, Stefan Sundström och Staffan Lindberg.

Läs mer om KRAVs arbete för att minska den negativa klimatpåverkan: http://www.krav.se/krav-och-klimatet
Läs mer om Klimatriksdagen: http://klimatriksdag2014.se/

Annika Elmqvist ordförande i Klimatriksdagen, 073-834 23 83