KRAVs butikskampanjer ­– ett vinnande koncept

KRAVs butikskampanjer ­– ett vinnande koncept

KRAV har genomfört tre butikskampanjer under året och alla visar att försäljningen av de KRAV-märkta kampanjprodukterna ökar markant. Årets sista butikskampanj genomfördes tillsammans med Stockholms Butikskött där samtliga butiker ökade försäljningen av kampanjprodukten med mellan 5 till 10 gånger.

Detta är en väldigt positiv försäljningsökning. Även de siffror som syns efter kampanjen visar på bättre försäljning, säger Marina Edvardsson, Stockholms Butikskött.

Till exempel i butiken Vi Sabis i Stockholm ökade försäljningen av KRAV-märkt nötfärs från 48 kg veckan före butikskampanjen till 71 kilo under kampanjveckan. Veckan efter sålde butiken 53 kilo av den KRAV-märkta nötfärsen.

Årets butikskampanjer har visat att demonstrationer i butik betyder väldigt mycket för försäljningen. Dessutom är det lättare för konsumenterna att få reda på mer om KRAV eftersom det blir en dialog mellan konsumenten och demopersonalen, säger Pia Högström, Marknadschef KRAV.

Försäljningsuppgifter från de andra butikerna som Stockholms Butikskött besökte under sin butikskampanj visar också på ökad försäljning.

– Butikskampanjer är ett vinnande koncept så det kommer vi att fortsätta med. KRAVs Ekocoach, Veronica Karlsson kommer att arbeta aktivt under 2010 för att öka samarbetet med våra kunder och genomföra fler butikskampanjer. Det är ett tydligt sätt att hjälpa konsumenterna att göra ett medvetet val för en hållbar livsstil, säger Pia Högström.

KRAVs Ekocoach

Försäljningssiffror från tre av sex butiker:
ICA MAXI NACKA:
Vecka 42 (före)
Lammgrytbitar – 8 paket
Rostbiff – 4 st
Lammrostbiff – 7 paket

Vecka 43 (butikskampanj)
Lammgrytbitar – 49 paket
Rostbiff – 18 st
Lammrostbiff – 12 paket

Vecka 44 (efter)