KRAVs första receptbroschyr

KRAVs första receptbroschyr

Kockarna Carina Brydling och Jens Linder bjuder på några av sina bästa recept i KRAVs allra första receptbroschyr. Broschyren delas ut på Nordens största matmässa, Mitt Kök, i helgen.

Receptbroschyren innehåller 20 recept uppdelade efter säsong, allt från långkok och soppor till godisrecept. Kockarna Carina Brydling och Jens Linder delar med sig av några tidlösa favoriträtter.

– Köttbullar är en svensk klassiker som går att variera på många läckra vis, säger Jens Linder, matentusiast och journalist med förkärlek till traditionell, rejäl matlagning.

Jens Linder medverkar i receptbroschyren bland annat för att han gillar KRAVs höga ambitioner:
– KRAV förenar ekologi med rättvisa produktionsförhållanden och råvaror med hög kvalitet.

Även Carina Brydling brinner för ekologisk mat och ett av hennes bidrag är recept på en vegetarisk lasagne med bönor.

– Det är kul att få vara med i KRAVs första receptbroschyr och inspirera till bra matlagning, säger Carina Brydling som tycker att KRAV-märket gör det lätt för konsumenter att välja rätt:

– Väljer man KRAV-märkta produkter får man bra kvalitet.

KRAV har funnits i 26 år med fokus på att främst utveckla den ekologiska marknaden. Därför är KRAVs nya receptbroschyr mycket efterlängtad.

– Nu när det finns en fungerande och växande ekologisk marknad har vi äntligen möjlighet att glädja oss över KRAV-matens alla smaksensationer, säger Katarina Wolf, Marknadschef på KRAV.

Receptbroschyren kommer att finnas i butiker, delas ut på mässor och festivaler där KRAV medverkar.

– Vi hoppas att receptbroschyren blir ännu en möjlighet att inspirera konsumenter som kanske inte känner till så mycket om KRAV-märkt mat, säger, Katarina Wolf.

KRAVs receptbroschyr - Ta tillbaka smaken
Carina Brydling
DNs matblogg Aptitretarna (Jens Linder)

Katarina Wolf, Marknadschef KRAV, 018 17 45 12
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV 070 665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och drygt 500 livsmedelsföretag.
• All KRAV-produktion kontrolleras.