Nej till nytt EU-regelverk för ekologisk produktion

I vårt remissvar till Jordbruksverket föreslår vi att EU kommissionens förslag till ny förordning för ekologisk produktion avvisas av ministerrådet. Om förslaget genomförs slår det ut stora delar av den svenska ekologiska produktionen och marginaliserar produktionen inom EU.

– Genom att göra detaljer till viktiga principer riskerar kommissionens förslag att slå ut stora delar av eko-produktionen. Kommissionen tycks inte förstå effekterna av förslaget, säger Kjell Sjödahl Svensson, Kvalitetschef på KRAV.

EU kommissionen vill till exempel att alla livsmedelsbutiker som vill sälja färdigförpackade ekologiska varor ska vara certifierade. Det grundar sig inte på en riskbedömning och omfattande fusk – utan på att dessa livsmedelsbutiker i nya förordningen inte ”undantagits” från kontroll.

– Att ständigt förbättra reglerna för ekologisk produktion är oerhört viktigt, men det måste göras på ett mer förutsägbart sätt och involvera branschen. Här har dessutom kommissionen antagit att förtroendet för ekologisk produktion är lågt. Vi tycker istället att de senaste tio åren av kraftiga försäljningsökningar för ekologisk mat i Sverige och Europa dagligen visar på konsumenternas förtroende för ekologisk och KRAV-märkt mat, säger Kjell Sjödahl Svensson.

Istället för en helt ny lagstiftning vill KRAV att den nuvarande förordningen, som bara funnits i fem år, fortsätter utvecklas i dialog med branschen och enligt förslag som redan diskuterats.

– Det är viktigt att det finns en kontinuitet i regelverket så att producenterna kan känna trygghet så att fler lantbrukare och andra producenter vågar ställa om till ekologisk produktion för att möta den ökande konsumentefterfrågan som finns, säger Kjell Sjödahl Svensson.

KRAVs remissvar är samstämmigt med andra viktiga aktörer inom eko-branschen. Just nu ligger förslaget hos Rådet för beslut och kommer att hanteras av EU-parlamentet någon gång efter valet till parlamentet den 25:e maj.

Länkar:
KRAVs remissvar: http://www.krav.se/nyhet/synpunkter-fran-krav-pa-konsekvensutredning-och-forslag-till-ny-eu-forordning-om-ekologisk

IFOAMs pressmeddelande: http://www.ifoam-eu.org/en/news/2014/03/24/ifoam-eu-press-release-towards-new-policy-framework-organic-farming-good-aims-many

Kjell Sjödahl Svensson, Kvalitetschef KRAV 018 174504
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV, 070-665 95 30