Nu finns det KRAV-märkta tulpaner

Nu finns det KRAV-märkta tulpaner

För första gången på flera år finns det KRAV-märkta blommor, tulpaner, att köpa i butik. Det är företaget Alverbäcks som lyckats hitta ekologiska lökar och därmed kan också blommorna KRAV-godkännas.

Under våren kommer det att finnas KRAV-märkta tulpaner för första gången på mycket länge. Det är en liten testodling och mängden är begränsad, men glädjen är stor:

– Det är jätte-roligt att vi äntligen kan köpa ekologiska lökar så att det finns tulpanbuketter som är KRAV-märkta, säger Håkan Alverbäck, vd Alverbäcks blommor AB.

När EU för några år sedan beslutade att endast ekologiska lökar får användas i ekologisk och KRAV-certifierad produktion, upphörde all odling av KRAV-märkta tulpaner. Helt enkelt för att det inte fanns ekologiska lökar. Nu har företaget Alverbäcks etablerat kontakt med en Holländsk odlare och i samarbete med Coop Änglamark kommer tulpanerna att finnas i begränsad mängd fram till påsk.

– Det är strålande att vi återigen kan erbjuda våra kunder Änglamarkstulpaner. Tulpanerna är dessutom klimatkompenserade genom Vi-skogen, som arbetar med agroforestry* i utvecklingsländer som bidrar med hjälp till självhjälp. Det är dubbelt bra, säger Louise König, Hållbarhetschef KF/Coop.

Så här odlas KRAV-märkta tulpaner:
Tulpanerna odlas från ekologiska lökar, utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Dessutom har KRAV strikta regler för klimatpåverkan i växthus. Till exempel ska minst 80 % av energin komma från förnybara källor.
*agroforestry innebär att man använder träd och buskar i traditionellt jordbruk. Träden tillför näring, förhindrar erosion, ger skugga och säkrar tillgången på ved.

">Louise König, Hållbarhetschef KF/Coop 070 635 89 99
Håkan Alverbäck, vd Alverbäcks blommor AB 08-564 108 56