Nu ökar KRAV-bönderna produktionen

Nu ökar KRAV-bönderna produktionen

Under 2015 agerade KRAV-bönderna på råvarubristen och ökade produktionen av KRAV-märkt fläsk, ägg och slaktkyckling rejält. Även åkermark på väg in i KRAV-certifiering ökade för första gången på fem år med 16 procent. Det är framförallt bönder som redan är KRAV-certifierade som ökat sin produktion men det tillkom också nya KRAV-bönder under 2015.

År efter år visar KRAVs marknadsrapport på rekordstora försäljningsökningar. Så även under 2015: + 39 procent.

– Efterfrågan på KRAV-märkt mat var till och med snäppet större under 2015 jämfört med rekordåret 2014. Aldrig förr har så många konsumenter tillsammans handlat så mycket KRAV-märkt, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.

För att möta den explosionsartade efterfrågan ökade KRAV-bönderna sin produktion under 2015 och ökningarna fortsätter under 2016. Likaså rekryterades nya KRAV-bönder, sammanlagt drygt 250 lantbrukare.

– Där det varit störst råvarubrist har också ökningarna varit störst. Bönderna har tagit tillvara på de möjligheter som ekomarknaden erbjuder och det är oerhört positivt. Samtidigt behöver vi ännu fler KRAV-bönder. Alla signaler från marknadens aktörer visar att den kraftiga efterfrågan håller i sig, säger Johan Cejie.

Inom KRAV-certifierad grisproduktion ökade antal slaktsvin med 32 procent. Planen för 2016 är ytterligare en ökning på omkring 50 procent och just nu får dessa KRAV-bönder det högsta grispriset i världen.

Vad gäller KRAV-märkta ägg ökade antalet värphöns med 30 procent. Slaktkyckling ökade med 52 procent.

Den starka efterfrågan på KRAV-märkta grönsaker ledde också till ökad produktion under 2015, plus21 procent.

En av de lantbrukare som kommer att bidra till den KRAV-certifierade grönsaksodlingen under 2016 är Joel Månsson. Han ställer om gårdens mark för odling av KRAV-märkta rödbetor, potatis och rotselleri:

– Vi ställde om av många olika anledningar, bland annat för att få en bättre växtföljd men också för att det är roligt att få en så positiv respons från konsumenterna som vill köpa ekologiskt, säger Joel Månsson.

Joel Månsson driver gården Norra Knästorp tillsammans med sin far Anders Månsson. Gården ligger utanför Lund i Skåne, som är ett av de länen där antalet KRAV-bönder ökade mest under 2015.

Här är listan över de tio länen med flest KRAV-bönder. Siffran inom parantes visar antalet bönder som länet ökat eller minskat med:

• 951 Västra Götalands län (-37)
  • 305 Östergötland (+14)
  • 301 Skåne (+24)
  • 211 Uppsala län (-4)
  • 199 Värmlands län (+3)
  • 169 Södermanland (-6)
  • 156 Jönköpings län (-1)
  • 155 Gävleborgs län (-6)
  • 142 Gotland (-3)
  • 136 Hallands län (+5)