Örebros första KRAV-certifierade sushirestaurang

Örebros första KRAV-certifierade sushirestaurang

Sushirestaurangen East West i Örebro satsar på hållbar mat av hög kvalitet och KRAV-certifierar sin restaurang.

– Vårt koncept handlar om att vi vill lyfta fram bra råvaror. Att satsa på en KRAV-märkning blev ett naturligt steg för oss för att visa att man kan handla eko och samtidigt göra mat av bra kvalitet, säger ägaren och restaurangchefen Frans Jonsson.

Restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med KRAV-godkända råvaror. Ju mer KRAV-godkända råvaror desto fler KRAV-märken:

• Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 KRAV-godkända livsmedel
  • Två märken = minst 50 % KRAV-godkända produkter
  • Tre märken = minst 90 % KRAV-godkända produkter

– Antal KRAV-märken är minst lika viktigt som antalet stjärnor på en restaurang. Vi hoppas att det ska underlätta för alla som vill äta på en restaurang som bidrar till en hållbar gastronomi, säger Johan Cejie, Försäljningschef KRAV.

East West har idag ett KRAV-märke men har siktet inställt på högsta nivå:
– Vissa råvaror kan ibland vara svåra att få tag på, men då gäller det att hitta alternativ och tänka annorlunda. Personalen tycker att det här är ett steg i rätt riktning och vi får positiv respons från våra gäster. I sociala medier har runt 2000 personer visat sitt stöd då vi berättat om KRAV-märkningen, berättar Frans Jonsson.

En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering. East West certifieras av certifieringsföretaget Kiwa.

Idag finns cirka 800 KRAV-certifierade restauranger i Sverige.

KRAV-märkta restauranger: http://www.krav.se/restaurangsok

Frans Jonsson, delägare och restaurangchef East West, 073-904 19 14