Pressinbjudan: Snart släpps KRAVs marknadsrapport

Pressinbjudan: Snart släpps KRAVs marknadsrapport

Den 20:e mars släpper KRAV sin årliga marknadsrapport. Den ger en bred bild av den ekologiska marknaden och innehåller unik statistik över försäljningen av KRAV-märkta produkter och utvecklingen av KRAV-certifierad produktion.

Marknadsrapporten presenteras under seminariet ”Samverkan för tillväxt och framgång” på Scandic Anglais, Stockholm, kl. 08.00 till 12.00 den 20/3. Anmäl dig nu!

Ett riktig bra exempel på framgång är företaget Scandinavian Organics vars grundare Nils Wetterlind är med på seminariet för att berätta om företagets unika affärsidé: att göra näringsrik buljong på uttjänta ekologiska värphöns som annars hade bränts upp.

I april 2013 sålde Nils Wetterlind sin första back KRAV-märkt kycklingbuljong till en ICA-butik i centrala Stockholm. Sedan dess har företaget sålt 150 000 burkar, 20 ton KRAV-märkt hönskött och är idag 12 anställda.

De KRAV-märkta kycklingbuljongerna och hönsköttet finns att köpa i cirka 2600 butiker runt om i Sverige och serveras på ett 50-tal äldreboende och skolor.

– Vi har unika, goda och nyttiga KRAV-märkta produkter till ett bra pris. Det är vad som gör oss unika, säger Nils Wetterlind som en av förklaringarna till den positiva utvecklingen under 2013.

Scandinavian Organics är ett  av många och spännande exempel på vad som händer på den snabbt växande marknaden för KRAV-märkta produkter.

–  Marknaden för KRAV-märkt tog verkligen fart under det sista kvartalet 2013, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

– Vi tror att det är effekten av flera faktorer som samverkar, och vad vi kan se så har takten ökat ytterligare sedan årsskiftet: 2014 blir ett väldigt spännande år, säger Johan Cejie.

Program:

• Presentation av KRAVs marknadsrapport. Johan Cejie, försäljningschef KRAV
  • Consumer insight, lär känna målgruppen LOHAS. Lars Nellmer VD KRAV eller Katraina Wolf, marknadschef KRAV
  • Att ta steget att börja sälja ekologiskt/KRAV-märkta råvaror. VD JR Kött, Jan Anttila
  • Hur samarbetar vi med producenter och grossister för att uppnå en andel över 90 procent ekologiskt och KRAV-märkt. Gunnebo Slott och trädgårdar, kökschef Patrik Sewerin
  • Utmaningarna med att slå sig in på den ekologiska marknaden med nytt koncept och varumärke. Hinder och möjligheter. Scandinavian Organics, VD Nils Wetterlind
  • Uppsala kommun satsar på 100 procent ekologiskt 2023. Stefan Hanna, kommunalråd (C), Uppsala kommun
  • ICAs utveckling av ekologiskt i butikshyllorna. Maria Smith, chef Miljö & Socialt ansvar ICA
  • ”Vägen till 2020”. Lars Nellmer, VD KRAV

Anmälan till seminariumet:
Är du journalist? Anmäl till kristin.cooper@krav.se
För andra, anmäl er vänligen här: http://www.krav.se/nyhet/dags-kravs-marknadsseminarium