Prisvärd vardagsmat som gör gott för fler

Prisvärd vardagsmat som gör gott för fler

För andra året i rad visar en prisjämförelse att KRAV-märkt mat inte kostar många kronor mer per portion jämfört med oekologisk mat. Till exempel kostar en veckas KRAV-märkt kaffe-konsumtion 2,52 kronor mer än oekologiskt. Några kronor extra som räddar liv!

Näst efter smaken och hälsa är priset det mest avgörande skälet till att konsumenter väljer en viss matvara. Därför har KRAV, för andra året i rad, låtit jämföra priset på de mest köpta matvarorna.

Prisjämförelsen genomfördes i nio butiker runt om i Sverige och resultatet är tydligt: Som mest skiljer det knappt tio kronor per portion och som minst åtta öre.Minst prisskillnad är det mellan det KRAV-märkta och oekologiska vetemjölet, 0,08 kronor per portion, vilket motsvarar en bulle. Störst skillnad är det på laxfilén med 9,50 kronor per portion. Se bild.

I år jämfördes också priset mellan oekologiskt och KRAV-märkt kaffe. I snitt är skillnaden 12 öre per kopp, vilket blir 2,52 kronor i veckan om du dricker tre koppar om dagen sju dagar i veckan.

– För bara några kronor mer är du med och räddar liv. På de oekologiska kaffeodlingarna används mycket giftiga bekämpningsmedel som skadar djur, vatten och människor. Helt i onödan, säger Katarina Wolf, marknadschef på KRAV.

Årets prisjämförelse som genomfördes i nio butiker visade att de oekologiska bananerna inte alltid fanns att få tag på, däremot KRAV-märkta och ekologiska.

– Vi ser en utveckling där många konsumenter inte vill köpa bananer som odlats på bekostnad av människor och natur. Istället lägger vi gärna lite mer pengar på maten och vet att den är mycket mer prisvärd, att de får bättre miljö för både människor och djur med på köpet, säger Katarina Wolf och fortsätter:

– Med den här prisjämförelsen hoppas vi att fler har möjlighet att se bortom priset och upptäcker allt gott de får när de handlar KRAV-märkt.

Katarina Wolf, Marknadschef KRAV, 018-17 45 10
Kristin Cooper, Presschef KRAV, 070-665 95 30