Rekordstor omställning till KRAV-odling

Allt fler lantbrukare ställer om sin jordbruksmark till KRAV. Under 2009 ökade jordbruksmarken i karens med 71 procent. Den största ökningen på fem år.

Idag släpper KRAV sin marknadsrapport 2010. Den ger en helhetsbild av den ekologiska marknaden 2009. Statistiken visar bland annat att omställningen till KRAV-odling var rekordstor under förra året. Idag odlas 316 000 hektar jordbruksmark, inklusive karens, enligt KRAVs regler.

– Det är den största ökningen på minst fem år. Det är roligt att lantbrukarna vågar ställa om och att de ser att förutsättningarna för lönsamhet i ekologiskt lantbruk förbättrats under de senaste åren, säger Pia Högström, Marknadschef KRAV.

Marknadsrapporten visar också att försäljningen av ekologiska produkter ökade med 18 % under 2009.

– 2009 är ett nytt rekordår. En suverän utveckling som visar att KRAV-märkt inte är en övergående trend, utan är här för att stanna, säger Pia Högström.

Den fortsatt höga efterfrågan på KRAV- och ekologiska produkter ger tydliga signaler till lantbrukare att fortsätta ställa om sin produktion. 2009 hade KRAV cirka 450 fler lantbrukare än året innan, sammanlagt 3 600.

– KRAV har tillsammans med medlemmar, kunder och producenter drivit fram den ekologiska marknaden i Sverige under 25 års tid. Med KRAVs samlade kunskap ger marknadsrapporten en ingående och aktuell bild av den ekologiska marknaden, säger Pia Högström.

KRAVs marknadsrapport 2010 innehåller bland annat följande statistik (tabellerna finns i bifogad pdf-fil):

• KRAVs utveckling under 25 år (tabell 1)
  • Ökningen av jordbruksmark i karens (tabell 2)
  • Produktkategoriernas ökning (tabell 3)

Ladda ner marknadsrapporten

Läs om KRAVs frukostseminarium om eko-marknaden i Sverige, 16/2