Var femte konsument vill köpa mer KRAV-märkt

Var femte konsument vill köpa mer KRAV-märkt

Enligt en ny Sifo-undersökning är konsumenters kännedom om KRAV-märket hög, 98 procent. Undersökningen visar också att var femte konsument, 21 procent, vill köpa mer KRAV-märkt mat.

Under de senaste fem åren har Sifo-undersökningar visat att mellan 98 och 99 procent av konsumenter i Sverige känner till KRAV-märket. Även den nya  undersökningen, som genomfördes cirka ett år efter att det nya KRAV-märket lanserades, visar på 98 procents kännedom.

– Det visar på styrkan hos märket. Det känns extra bra att vi inte tappar i kännedom trots att vi sedan två år har ett nytt KRAV-märke, säger Katarina Wolf, Marknadschef, KRAV.

För andra året i rad visar Sifo-undersökningen på en stor tillväxtpotential då ytterligare cirka en miljon konsumenter, 21 procent, svarar att de vill köpa mer KRAV-märkt mat.

– Det är fantastiskt inspirerande och ger verkligen rätt signaler till butiker och alla företag som har KRAV-certifierad produktion, säger Katarina Wolf, Marknadschef, KRAV.

Svaren visar också att konsumenters uppfattning om KRAV har breddats. Från att tidigare främst ha förknippats med miljö och natur kopplas nu KRAV-märket i allt högre grad ihop med god smak, rättvisa och småskaligt.

– Det är roligt att konsumenter uppfattar KRAV-märkets bredd, eftersom bredden också är vår styrka. Ingen annan ekologisk märkning i Sverige går lika långt som vi vad gäller djurens välfärd, minskad klimatpåverkan och socialt ansvarstagande, säger Katarina Wolf.

Vid månadsskiftet juni/juli i år börjar det nya KRAV-märket gälla fullt ut och det gamla ska vara helt utfasat.

Sifo-undersökningen i korthet:
53 procent köper KRAV ibland
19 procent köper KRAV så ofta de kan

Källa: TNS SIFO
Målgrupp: Allmänheten som är helt eller delvis ansvariga för hushållets inköp av livsmedel
Genomförande: Webbenkät i TNS SIFOs webbpanel
Antal: 1 000 intervjuer har genomförts
Fältperiod: 2011-11-18 till 2011-11-27

Katarina Wolf, Marknadschef  KRAV, 018 17 45 12
Petra Laru, Sifo, +46 (0)701 84 21 85
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV 070 665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och drygt 500 livsmedelsföretag.
• All KRAV-produktion kontrolleras.