Företag på Krinovas Innovationsarena: SHAPE Drinks lanserar sin första produkt på Systembolaget

Nyhet -

SHAPE Drinks AB är en av nyheterna på systembolaget i höst. Första flaskorna med den nya drycken når hyllan idag (10 september). Företaget är ett av bolagen på Krinovas Innovationsarena och lanserar nu sina första produkter. Grundaren av företaget, André Håkansson från Hässleholm, har det senaste året kämpat hårt med sin idé, produkten och lanseringen.

Hej André! Hur är det nu inför lansering?

Ja, just nu är det lite nervöst. Det är ju första produkten och det ska bli spännande att se hur den tas emot. Det är två smaker som kommer ut nu, dels ”Grönt te/Citron” och dels ”Smultron/Gojibär”.

Hur fick du idén till det här?

Jag är mycket intresserad av kost och vad jag stoppar i mig. Jag upptäckte att jag levde ett dubbelliv – jag var hälsomedveten under veckodagarna men på helgen kunde jag gå ut och dricka drinkar, läsk och annat som var fullt med socker. Där fick jag idén, det måste finnas fler som jag, som vill ha ett sockerfritt alternativ.

Vad är det du gör egentligen? Vad är de för produkt?

Shape Drinks är det sockerfria alternativet till barens söta drinkar. Det är egentligen mer en funktion än bara en god dricka. Många är intresserade av dieter, som 5:2 eller LCHF, och de flesta har någon gång provat att följa en sådan diet. Man upptäcker att det är svårt och lägger av. Shape Drinks nya produkter ger möjlighet att även under helgens fester och krogbesök hålla en sockerfri diet.

Vilka utmaningar har du stött på?

Hela processen har varit en utmaning. Jag har inte vetat vilka regler som gäller eller hur det går till att utveckla en produkt. Men det har jag fått lära mig under resans gång. Vissa är duktiga på processen att ta fram en produkt och då är det ju bra att ta nytta av dem. Jag kommer ju egentligen mer från konsumentsidan. Jag kan behovet, vad som saknas och vilka produkter som kunderna vill ha.

Varför har du valt just de här smakerna?

Jag riktar mig till en viss typ av människor, de som läser på innehållsförteckningen och bryr sig om vad de stoppar i sig. De här människorna känner till dessa smaker från andra produkter, som ofta har en uttalad hälsoprofil.

Vad är ditt nästa steg? Vad händer efter lanseringen?

Om det här går bra så väntar det nya smaker och nya produkter till våren. Jag vill inte gå in exakt på vad – det får bli en överraskning. Men vi kan ju säga så här att ”SHAPE” ska vara en produktserie med helt sockerfria produkter och kunderna ska veta det och känna igen sig.

Vilka trender kan du se inom branschen?

Systembolaget tar bara in sådant som de bedömer som trender och det som folk efterfrågar, så bara att få komma in där är en bekräftelse i sig att vi är på rätt väg. Enligt systembolaget så är trenden att människor under 2016 är mer hälsomedvetna och man letar efter alternativ. 75 % av svenska folket tränar minst en gång i veckan, man är mer medveten om vad man äter dricker och vilka kemikalier man stoppar i sig. Till exempel så har försäljningen av öl med mindre kolhydrater ökat kraftigt senaste året.

För mer information kontakta: André Håkansson, tel: 0451-707006, mail andre.hakansson@shapedrinks.com