Årets innovationspris 2016

Årets innovationspris 2016

Dentware Scandinavia ABKristianstad Streaming AB och Hampahus AB är de tre Kristianstadsföretag som nominerats till Årets innovationspris. Vem som blir vinnare presenteras på Guldjubelgalan på Teatern i Kristianstad den 19 april.

Årets innovationspris delas ut av PwC och Krinova Incubator & Science Park och är instiftat för att belöna innovativt företagande och idéer som visar hur nya möjligheter och kreativa lösningar kan omsättas i praktiken. Priset inriktas på idéer med hög innovationsnivå, kommersiell potential och hållbart företagande. Prissumman är 20 000 kr.

Motiveringarna för de tre nominerade företagen lyder:

Dentware Scandinavia AB: Genom att förena industriell och dental kompetens håller Dentware Scandinavia AB på att inta en stark position såväl nationellt som internationellt. Med hjälp av avancerad, delvis unik 3D-skrivarteknologi, erbjuder Dentware kostnadseffektiva och individanpassade tand- och implantatburna kron- och brokonstruktioner. Dentware avslutade nyligen uppköpet av det innovativa implantatföretaget Brånemark Integration AB.

Kristianstad Streaming AB (www.radiokristianstad.nu): Med en kreativ kombination av den nya tidens media skapar företaget nya exponeringsytor, tjänster och sätt att kommunicera och samverka med användare; en demokratisering av medielandskapet. Ett nytänkande som i sin skalbarhet helt kan förändra sättet vi idag ser på nyheter och spridning av idéer.

Hampahus AB: Tak över huvudet är ett av en människans mest basala behov och med en ständigt ökande befolkning, flyktingströmmar och bostadsbrist är det utan tvekan av största vikt att kunna erbjuda miljömässigt hållbara bostäder i ett snabbt, billigt och säkert material. Genom att kombinera kända material på ett nytt sätt och på så vis skapa en helt ny byggteknik gör Hampahus det möjligt att redan idag prata om framtidens boende.

- Charlotte Lorentz Hjorth, vd Krinova Incubator & Science Park, mobil +46 708 29 14 34, mail: charlotte@krinova.se

- Malin Wallinius, vice vd Dentware Scandinavia AB, mobil: +46 72 710 28 91, mail: malin.wallinius@dentware.se

- Remi Loren, vd Hampahus AB, mobil: +46705299080, mail: Remi@hampahus.se

- Lars Morgan, Styrelseordförande Kristianstad Streaming AB, mail: info@radiokristianstad.nu

Krinova är nordöstra Skånes Inkubator och Science Park och ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan Kristianstad. Här erbjuds en kreativ tillväxtmiljö med inkubator och innovationsarena för stöd i utvecklings- och innovationsarbete, skräddarsydda konferenser och flexibla kontorslokaler. Krinovas tvärdisciplinära innovationsfokus Mat, Miljö, Hälsa, speglar Kristianstadsregionens näringsliv och Högskolan Kristianstads kompetensområden.