Fotografera – vad äventyrar vårt rena vatten

Rent vatten är något av det värdefullaste vi har. Men det finns mycket som äventyrar det. Det vill fototävlingen Krinova Challenge Race, uppmärksamma och bjuder in såväl ungdomar som vuxna att delta i tävlingen genom att fotografera något som hotar vårt rena vatten.

Krinova Challenge Race är inte bara en fototävling. Tävlingsbidragen, fotona, kommer också att vara utgångspunkt vid ett par olika event som Krinova arrangerar under hösten. Utifrån fotona ska problem vändas till lösningar och idéer för hur vi kan säkra rent vatten även i framtiden. Så ju fler problem i form av bilder som kommer in, desto fler idéer till rent vatten kommer det att bli.

-  Det är ett sätt att använda entreprenörskap och innovation för att skapa en bättre värld, säger Markus Yngvesson, projektledare för tävlingen och Business Designer på Krinovas inkubator.

Senast 5 juni kl 12 ska tävlingsbidragen, fotona, vara inne. Redan samma kväll, i samband med Innovationsminglet After Work på Stora Torg i Kristianstad, meddelas vilka tre som är vinnare av varsin iPad Air. För mer information om tävlingen se www.krinova.se/kommunikation/krinova-fyller-15-ar/

Ett av arrangemangen i Krinova Challenge Race sker 27 augusti, under Framtidsveckan i Kristianstad. Framtidens medborgare bjuds då in för att lyfta fram de problem som finns kopplade till vatten och Hanöbukten och inbjudna företagare ska diskutera lösningar, vilket ska leda till en lista av konkreta handlingar och åtaganden.

För mer information kontakta:

Markus Yngvesson, projektledare innovationstävlingen, markus@krinova.se eller 0738-53 24 01

Krinova är nordöstra Skånes Incubator och Science Park och ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan Kristianstad. Krinova Science Park är en av landets drygt 30 science parks, där samverkan mellan företag, organisationer, högskola och samhälle främjar innovationer och utveckling. Krinova erbjuder en kreativ tillväxtmiljö med stöd i utvecklings- och innovationsarbete, skräddarsydda konferenser och flexibla kontorslokaler. Krinovas tvärdisciplinära innovationsfokus Mat, Miljö, Hälsa, speglar Kristianstadregionens näringsliv och Högskolan Kristianstads kompetensområden.