Från Kristianstad till Mexiko – Krinovas modell på export

Från Kristianstad till Mexiko – Krinovas modell på export

I Mexiko, bara några kilometer från gränsen till Texas, ska ett nytt Innovationscenter snart starta. Första spadtaget som inledde byggandet togs för några veckor sedan. Nu utvecklas konceptet för innovationscentret och Krinova står modell för verksamheten och exporterar och säljer sitt kunnande.

I staden Matamoros i norra Mexiko dominerar tillverkningsindustrin som är underleverantörer till bilindustrin. Mycket kretsar kring handeln över gränsen mellan USA och Mexiko. På den mexikanska sidan sker produktion och på den andra sidan gränsen präglas näringslivet av handels- och logistikföretag. Det nya Innovationscentret ska ge de mexikanska företagen stöd att gå från att vara underleverantörer till att utveckla egna produkter och på så vis klättra uppåt i värdekedjan. Med sitt tvärsektoriella profilområde mat – miljö – hälsa är Krinova extra intressant som modell eftersom Matamoros siktar på utveckla stöd som inte fokuserar enbart på bilindustrin.

Under tio veckor är nu en representant från Matamoros, Rolando Gonzalez, på Krinova för att för att studera verksamheten med utvecklings- och innovationsprocesser och utifrån det utveckla ett koncept för det nya Innovationscentret. Uppdraget kommer från sammanslutningen av 120 tillverkande företag i den mexikanska delstaten Tamaulipas, samt delstatsguvernören Egidio Torre Cantú och Matamoros borgmästare Leticia Salazar.

- Jag hoppas hjälpa mexikanska företag att lära av Skandinavien men också kunna hjälpa entreprenörer i Sverige som vill komma in på den mexikanska och amerikanska marknaden, säger Rolando.

- Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete där vi kan erbjuda ingångar för företag på de respektive marknaderna, säger Charlotte Lorentz Hjorth, vd ör Krinova Incubator & Science Park.

- Charlotte Lorentz Hjorth, vd Krinova AB, charlotte@krinova.se, 0708-29 1434

Krinova är nordöstra Skånes Inkubator och Science Park och ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan Kristianstad. Här erbjuds en kreativ tillväxtmiljö med inkubator och innovationsarena för stöd i utvecklings- och innovationsarbete, skräddarsydda konferenser och flexibla kontorslokaler. Krinovas tvärdisciplinära innovationsfokus Mat, Miljö, Hälsa, speglar Kristianstadsregionens näringsliv och Högskolan Kristianstads kompetensområden.