Goda matvanor hos barn nytt nationellt projekt på Krinova

Redan i förskoleåldern läggs grunden för goda matvanor som i förlängningen lägger grunden för en bra hälsa även i vuxen ålder. Med Krinovas nya nationella projekt ”Måltidspedagogik i teori och praktik” är målet att ge personal inom förskola inspiration och idéer hur man på ett lustfyllt sätt kan öka barnens intresse för mat. Detta är viktigt eftersom många barn äter en eller flera måltider på förskolan.

- Det finns massor man kan göra med små enkla medel för att väcka barnens nyfikenhet för mat. Bara genom att hålla för öronen, tugga och lyssna hur det exempelvis låter när man äter knäckebröd är ett exempel, säger Lollo Krüger som är konferensansvarig på Krinova Incubator & Science Park. Med gastronomexamen från Högskolan Kristianstad och erfarenhet från att driva restaurang är Lollo en av de fyra som ingår i projektgruppen för Måltidspedagogik i teori och praktik.

Projektet Måltidspedagogik bygger vidare på erfarenheterna från Leader-projektet Barnens Bästa Bord som syftade till att skapa bra måltidslösningar för barn och där Krinova varit en partner. Under våren kommer ett pedagogiskt material att tas fram som ska användas vid kunskaps- och inspirationskonferenserna riktade till beslutsfattare och personal inom förskola och som kommer att hållas på fem orter – från Kristianstad, Vara, Örebro, Östersund till Pajala.

-  Vi är glada att Krinova får möjlighet att genomföra detta angelägna nationella projekt. Med vårt innovationsfokus mat-miljö-hälsa och vår inkubator leder detta till att vi ytterligare stärker Krinovas position på kartan. Jag hoppas att projektet ska ge avknoppningar i form av nya hållbara affärsidéer som gagnar regionen, säger Krinovas vd Charlotte Lorentz Hjorth.

-  Lollo Krüger, lollo@krinova.se, mobil 0708 29 13 76

Krinova är nordöstra Skånes Incubator och Science Park och ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan Kristianstad. Krinova Science Park är en av landets drygt 30 science parks, där samverkan mellan företag, organisationer, högskola och samhälle främjar innovationer och utveckling. Krinova erbjuder en kreativ tillväxtmiljö med stöd i utvecklings- och innovationsarbete, skräddarsydda konferenser och flexibla kontorslokaler. Krinovas tvärdisciplinära innovationsfokus Mat, Miljö, Hälsa, speglar Kristianstadregionens näringsliv och Högskolan Kristianstads kompetensområden.