Nya Ciderfrämjandet bäddar för unik svensk cider

Nya Ciderfrämjandet bäddar för unik svensk cider

Det finns ingen hantverksmässigt tillverkad cider i vårt land idag, vilket ger oss chansen att erbjuda marknaden en helt unik produkt, säger Anita Glejpner som är en av de drivande bakom det nybildade Svenska Ciderfrämjandet.

Anita deltar i Krinova Incubator & Science Park niomånaders ciderutbildning, tillsammans med övriga deltagare på utbildningen har hon nu tagit initiativ till och bildat Ciderfrämjandet.

- Vi startade främjandet för att fortsätta utveckla vår kunskap om cidertillverkning när utbildningen nu snart är slut. Vi tror att det finns en stor kraft l i att samla alla med ett intresse för cidertillverkning, fortsätter Anita Glejpner som tillsammans med sin man håller på att bygga om ett stall till musteri.

Cidern har en månghundraårig tradition i flera länder som England, Frankrike, Irland, Tyskland, Schweiz och Spanien. Det finns mycket kunskap att hämta om själva hantverket, men att anpassa det till svenskt klimat, svensk terroir och de fruktsorter som passar för svensk odling är en utmaning. Här har Ciderfrämjandet en uppgift.

En del i detta är att bygga upp ett smakbibliotek som blir tillgängligt för alla Ciderfrämjandets medlemmar. Redan nu finns en värdefull kunskapsbas genom dokumentationen från ciderutbildningen.

- Det här var mer än vad vi kunde drömma om när vi skrev ansökan för att genomföra Ciderutbildningen. Det är den här typen av konstellationer som behövs och där samverkan blir motor för fortsatt utveckling, säger Hannes van Lunteren, affärsutvecklare på Krinova Incubator & Science Park.

Medlemskapet I Svenska Ciderfrämjandet är öppet för såväl fysiska som juridiska personer. Medlemsavgiften är 100 kr per år. Maila info@ciderframjandet.se för mer information.

- Susanne Velander Vretare, Ordförande Svenska Ciderfrämjandet, mail: info@ciderframjandet.se, mobil: 0702-165775

- Hannes van Lunteren, Affärsutvecklare Krinova Incubator & Science Park, mail: hannes@krinova.se mobil: 070-611 41 80