Vinäger på skånsk frukt och öl

Balsamvinäger från Italien i all ära men i Skåne finns alla möjligheter att göra riktigt bra vinäger. Råvaran finns på nära håll med Skånes 20-tal musterier, 5-6 ölbryggerier och ett 100-tal vinodlare. 14-15 november arrangeras vinägerkurs på Balsgård strax utanför Kristianstad för småskaliga livsmedelsproducenter som vill bredda sin verksamhet.

-       Vår roll är att hjälpa småskaliga livsmedelsförädlare i Skåne att utvecklas. Vinäger är ett naturligt steg att höja producenternas förädlingsvärde av till exempel cider, frukt och öl, säger Helena Ullmark, verksamhetsledare på Smakplats Skåne som är initiativtagare till kursen.

Under två dagar får de femtontal småskaliga livsmedelsproducenter och kockar som anmält sig till kursen möjlighet att lära sig att göra vinäger på bär, frukt, öl och honung. Läraren för kursen, vinägerexperten Christèle Droz-Vincent, inlånad från vinägerns hemland Frankrike, kommer också att ge tips på hur vinägern kan användas för inläggningar.

Arrangör: Smakplats Skåne och Eldrimner (nationellt centrum för mathantverk)

Plats: Balsgård , Fjälkestadsvägen 489, Fjälketstad (9 km norr om Kristianstad)

Tid: 14-15 november kl 8.30 – 16.00.

För mer information kontakta: Helena Ullmark, 0736-89 53 55 helena@smakplats.se eller Hannes van Lunteren, 0706-11 41 80 hannes@smakplats.se

Om Smakplats Skåne

Smakplats Skåne är katalysatorn som med rådgivning, utbildning och kontakter hjälper småskaliga livsmedelsproducenter att utvecklas. Bland de närmare 800 småskaliga livsmedelsproducenter som ingår i Smakplats nätverk finns bland andra gårdsmejerier, potatisskalerier och chokladtillverkare. Smakplats Skåne är sedan 2006 ett projekt inom Krinova Science Park, Kristianstad.