DET VÅRAS FÖR DOKUMENÄREN!

Hej Tempo-vänner!
Det luktar vår, solen skiner och från och med idag och fram till det (bittra) slutet på söndag, kommer Cinema att skriva gästinlägg här på Tempo-bloggen. Det blir förhoppningsvis en kul blandning av tips på sådant som pågår under festivalen samt inlägg om sådant jag kollar in under veckan.

Eftersom jag själv är filmskribent kommer jag troligtvis fokusera på filmer i första hand – men Tempo är ju så mycket mer än film. Så jag lovar att försöka lyfta fram även de spännande radioreportagen, seminarierna och allt annat skoj som bjuds under festivalens gång.

Och allt startar ju, alla kvinnor, semlor och pannkakor till ära, redan idag. Eller ikväll, närmare bestämt. Det är alltså invigningsfest på schemat, med kulturministern på plats för invigningssnack.

Och så blir det film, Jessica Nettelbladts snart bioaktuella JAG ÄR MIN EGEN DOLLY PARTON, om hur fyra kvinnor förenas i kreativ kraft med hjälp av en gemensam idol, med efterföljande konsert där filmens medverkande framträder. Självklart blir det fest också, i Dollys anda. Så be there - Rival, Mariatorget, från klockan 17.45.

På återseende!
/Elin Larsson, chefredaktör, Cinema.

************************************************************************************

www.kulturdirekt.se