Brinnande skapandelust i svensk urpremiär på Dansens Hus

Den 3 november presenterar Dansens Hus urpremiären av koreografen Lotta Melins nya skapelse. Hon har under årens lopp gjort en rad särpräglade och vackra dans- och performanceverk, som har visats på såväl Dansens Hus som på Venedigbiennalen, i Kungsträdgården och på tv. Restless legs heter föreställningen som även rymmer film och nyskriven musik av medlemmar ur det svenska bandet The Skull Defekts.

När Lotta Melin formulerade idén till sitt nya verk Restless legs, visste hon inte att det även var namnet på en ganska okänd men tämligen vanlig sjukdom. Ungefär 5–10 procent av alla vuxna svenskar lider av syndromet RLS, som yttrar sig genom rastlöshet, krypningar, ryckningar, stickningar, kramper eller smärta i benen. Element inspirerade av sjukdomen ryms i föreställningen, men på ett symboliskt plan.

– Idén till Restless legs har vuxit fram i flera år och bottnar i en brinnande skaparlust som alltid funnits och fortfarande finns inom mig. Samtidigt som verket ger utlopp för min kreativa rastlöshet, är det ett uttryck för den enorma frustation jag tidigare har känt över att inte få göra det jag har velat, på grund av min livssituation, berättar Lotta Melin.

Fyra dansare medverkar i föreställningen. Musiken är direktkomponerad av Henrik Rylander och Joachim Nordwall, till vardags medlemmar i svenska bandet The Skull Effects som har släppt ett tjugotal plattor och turnérat världen över. Film en stor del av verket, skapad av regissören och dokumentärfilmaren Staffan Julén i samarbete med Lotta Melin och dansarna. Bland annat har de filmat ute i skogen och på ett slakthus. Ljusdesignen och viss scenografi görs av Daniel Andersson från ljussättartrion Sutoda, som under hösten gör uppdrag för bl.a. Dramaten, NorrlandsOperan och Stockholms stadsteater.

Om Lotta Melin
Lotta Melin har etablerat sig internationellt som en nyskapande koreograf, dansare och performanceartist, verksam sedan början av 90-talet. Som en av företrädarna för experimentell danskonst söker hon ständigt nya uttryck och tar till vad som är nödvändigt; åttio statister, en tio meters zeppelinare, ett färskt kohjärta eller en hel stad. Hon samarbetar ofta med andra artister som musiker, ljud- och bildkonstnärer samt regissörer och filmare.

Lotta Melin gästade Dansens Hus senast 2010 med det storslagna och fantasifulla allkonstverket A Safe Place To Die som bl.a. även har visats på Färöarna. Under Dansens Hus 20-årsjubileum på Stockholms Kulturfestival i år skapade Lotta Melin ett performanceverk för barn som kommer att turnera, ”Alice på Brunkebergstorg”, bl.a. ihop med konstnären Jan Håfström som hon har ett återkommande samarbete med. Lotta Melin ingår även i performancetrion Agrare . Just nu är hon aktuell med ett verk på Istanbul Contemporary Music Festival tillsammans med norska kontrabasisten Guro Skumses Moe.

Lotta Melin
Restless legs
Urpremiär 3 nov kl 19.00, även 5 nov (publiksamtal efter föreställningen 5 nov)
Dansens Hus Stora scen

Idé: Lotta Melin
Koreografi: Lotta Melin i samarbete med ensemblen
Dansare: Robert Logrell, Sandra Medina, Anna Pehrsson, Pontus Pettersson
Filmregi: Staffan Julén, assistent Majaq Julén
Nyskriven musik: Joachim Nordwall, Henrik Rylander/The Skull Defekts
Scenografi: Lotta Melin, Sutoda
Ljus: Sutoda
Kostym: Pontus Pettersson
Foto: Lotta Melin, form Patrik Leo
Producent: M.A.P. melin art performance production
Samproduktion: Dansens Hus
Restless legs får stöd av Kulturrådet och Stockholm stad.

Förhandsbild kan laddas ner i Dansens Hus pressrum på www.dansenshus.se
Foto: Lotta Melin, Form: Patrik Leo
Pressbilder ur förestälningen publiceras i samband med premiären.

För mer information, vänligen kontakta:
Mariella Kucer, pressansvarig Dansens Hus
08-508 990 06, mariella.kucer@dansenshus.se