​Sverigepremiär för fransk stampande dans

Åtta dansare, två slagverkare. Oavbrutet i en timme framförs en barfotadans som börjar i stillhet och avslutas explosivt. Den forne rockbandsmedlemmen Christian Rizzo presenterar Sverigepremiären av D’après une histoire vraie ("efter en sann historia”) på Dansens Hus den 4 & 5 februari.

På en festival i Istanbul 2004 ser fransmannen Christian Rizzo en show där en grupp män för en kort stund ger järnet i en turkisk folkdans. Kvar i minnet etsar sig de känslor som den maskulina dansen framkallade och så föddes idén till verket D'après une histoire vraie. Den "sanna historien” som titeln anspelar på handlar om att återuppväcka dessa känslor, hur dans kan skapa gemenskap och hur rörelser binder människor samman.

På scen möter publiken åtta dansare i t-shirts som, pådrivna av trumslagarna Didier Ambact och King Q4, framför en stampande barfotadans där fokus är på glädjen i att vara tillsammans. Den timslånga föreställningen börjar trevande och finstämt men slutar i ett explosionsartat crescendo av rörelse och psykedelisk rock. Se ett utdrag ur föreställningen här >

Om Christian Rizzo
Christian Rizzo hade ingen danserfarenhet när han 1991 tog en chans och tillsammans med en vän gick på audition hos franska koreografen Mathilde Monnier. Där tog hans konst-, rock-, mode- och klubbkarriär en ny riktning. 1996 bildade han sitt eget kompani, l'association fragile och idag är han väletablerad på den europeiska kulturscenen, känd inte bara för sina dansverk utan även för sina operaföreställningar, installationer och utställningar. Han är chef för Centrum Choréographique National de Montpellier.
2013 tilldelades han pris för koreografi av Société des auteurs et compositeurs Dramatiques (SACD) och samma år vann D'après une histoire vraie franska kritikerförbundets ’Grand Prix’ i kategorin dans.

D'après une histoire vraie visas på Dansens Hus Stora scen 4 & 5 feb kl 19.00
4 februari eftersnack med socialantropolog Hasse Huss och Dansens Hus programchef Ida Burén.

Koncept, koreografi, scenografi och kostym: Christian Rizzo
Artister: Fabien Almakiewicz, Yaïr Barelli, Massimo Fusco, Miguel Garcia Llorens, Pep Garrigues, Kerem Gelebek, Filipe Lourenço/Smaïn Boucetta och Roberto Martínez
Musik: Didier Ambact och King Q4
Ljusdesign: Caty Olive