Dansteater som skildrar kärlek över kulturella gränser

På torsdag 10 november är det premiär för dansteaterverket Asura. Satoshi och Stina Kudo, som är ett par även utanför scenen, bjuder på en träffsäker inblick i de prövningar det innebär att leva i en relation över kulturgränser. Det är en fysisk och verbal berättelse om resan mot ett liv tillsammans som svensk kvinna och japansk man. Föreställningen spelas 10-12 november på Dansens Hus Lilla scen.

Stina och Satoshi möttes för flera år sedan i New York när de båda studerande dans. De blev ett par och lever idag tillsammans i Sverige där de båda är verksamma som dansare och koreografer. Deras gemensamma duett Asura börjar med att de bråkar. Om ett vardagligt missförstånd, så där som kärlekspar i största allmänhet gör. Publiken bjuds därefter på en privat, stundtals charmig och upplysande skildring av en relation mellan en svensk kvinna och en japansk man. De prövningar och ideal som relationer över kulturella gränser ofta innebär vävs samman med hjälp av dialog, musik och rörelse från två kroppar med olika tankar och olika nationaliteter.

Titeln på föreställningen är hämtad från ett gudaväsen som återfinns i flera religioner, bl.a. hinduismen, och som ofta avbildas med tre ansikten och sex armar. I föreställningens ömsom fysiska och ömsom verbala duetter är Asura en symbol för det mångfacetterade. Satoshi och Stina Kudo vill visa hur en identitet kan rymma flera lager och väcka frågor om hur vi själva förändras efter omständigheterna och andras förväntningar.

– Vi utgår från att rörelsen kanske inte är ett universellt språk. Olika direktiv eller situationer förändrar dess innebörd. En identitet rymmer flera ansikten.

Asura har arbetats fram under våren 2011 på NorrlandsOperan och i konstnärligt residens på Dansens Hus hösten 2010. Föreställningen har tidigare visats under MADE-festivalen i Umeå.

Satoshi och Stina Kudo

Satoshi och Kudo startade Company Kudo 2002. Båda studerade dans i New York och har därefter vidareutvecklat sitt konstnärliga uttryck i Sverige. Som dansare jobbar de båda på olika håll, (Satoshi bland annat för erkände belgiske koreografen Sidi Larbi Cherkaoui) men koreografi skapar de tillsammans. Fokus för deras konstnärliga arbete är hur fysisk rörelse rymmer berättelser, med vetskapen om att kroppens rörelser har både minne och känsla.

Satoshi & Stina Kudo

Asura

10-12 nov kl 19.00, Lilla scen

Dansens Hus - Barnhusgatan 14, Stockholm
Koreografi: Stina Kudo & Satoshi Kudo
Ljus: Uli Ruchlinski
Dansare: Stina Kudo & Satoshi Kudo
Samproduktion: NorrlandsOperan

Med stöd av: NorrlandsOperan och Dansens Hus (konstnärligt residens 2010)
Foto: Håkan Larsson

För mer information, vänligen kontakta:
Mariella Kucer, pressansvarig Dansens Hus
08-508 990 06, mariella.kucer@dansenshus.se

Pressbilder:
Foto: Håkan Larson

Föreställningsbilder ur Asura kan laddas ner från www.dansenshus.se/press senast fr.o.m. premiärdagen.

• asura
  • satoshi