Fabula Storytelling Festival 2010 – Stockholms internationella biennal för muntligt berättande

Dags igen för Fabula Storytelling Festival, nummer fem i ordningen. I år bjuds en Sverigepremiär med irländska stjärnskottet Clare Murphy och ett unikt Europabesök; Ma Xialong, en tehusberättare från Shanghai. Från Wales kommer mästerberättaren Daniel Morden med sina musiker The Devils Violin Company och från Nairobi berättarkompaniet Zamaleo, som har ett flerårigt utbyte med Fabula.

Storytellingfestivaler hålls världen över och Fabula har snabbt skaffat sig ett gott renommé samt ett brett nätverk i internationella berättarkretsar. På årets festival presenteras allt från tusenårig kinesisk berättartradition till romska historier,  storyfight-night och öppen scen. Epos, skrönor, livsberättelser, sant och osant i en skön blandning. Här ges en prova-på-workshop och seminarier kring berättandets tillämpningar inom bl a skola och arbete bland asylsökande. För de yngsta och alla andra håller Sagoscenen öppet lördag och söndag till fri entré.

Bakom festivalen står berättarkompaniet Fabula Storytelling, bestående av fyra professionella berättare: Mats Rehnman, Ida Junker, Kersti Ståbi och Peter Hagberg. De gör kontinuerligt  egna föreställningar och kurser samt konsulteras av näringsliv, kulturliv, skola etc, såväl i Sverige som utomlands. Under vinterhalvåret kan man möta dem i Teater Giljotins café i Stockholm, där de ger berättarkvällar 1:a tisdagen i varje månad.

Festivalen genomförs med stöd av bl a Kulturrådet, Stockholms kulturförvaltning, Kulturnämnden i Stockholms läns landsting och i samarbete med Dalateatern, ABF Stockholm, mfl. Tidigare festivaler har arrangerats 2004, 2005, 2006 och 2008.

KONTAKT:

Festivalproducent Kersti Björkman