Gram[m]ofon på Norbergfestival: Jacaszek och Lena Willikens

Jacaszek och Lena Willikens spelar på Norbergfestivalen mellan 31 juli och 1 augusti i år. Artisterna deltar även i Gram[m]ofon; de möter journalisten Mats Almegård och berättar om sina favoritskivor. Båda samtalen är på engelska och sker inför livepublik som en del av Norbergfestivalen och ingår i festivalbiljetten. De kommer att publiceras på www.grammofon.eu där man redan nu kan lyssna till avsnitten med Pole, We Will Fail och Cio Dór. För närmare information om tider se: www.norbergfestival.com.

Jacaszek är en av Polens främsta kompositörer och producenter av elektroakustisk musik. Hans verk har fått spridning via inflytelserika bolag som Ghostly International och Touch. Det är tredje gången som Jacaszek uppträder i Sverige. Den första spelningen anordnades på Polska institutets initiativ april 2010 i samarbete med Södra Teatern och Katarina Kyrka i Stockholm då han uppträdde med materialet från sitt genombrottsalbum Treny. 2013 spelade han på Voltfestivalen, i samarbete med Polska institutet. Lördagen den 1 augusti 2015 kommer Michał Jacaszek, tillsammans med cellisten Anna Śmiszek-Wesołowska, att uppföra stycken från sina fängslande album Pentral (2009) och Pieśni (2013) för Norbergpubliken i Mimerlaven: http://norbergfestival.com/artist/jacaszek. Konserten och grammofonsamtalet sker i samarbete med Polska institutet i Stockholm.

Lena Willikens är från Köln. Hon har byggt upp ett stjärnklart rykte som selector och mixer av trans-genre dj-set under sin tid som resident-dj på den legendariska klubben Salon Des Amateurs. I januari 2015 debuterade hon som producent med EP:n Phantom Delia på Cómeme, sex spår av mystisk, new wave-fused house, techno och synth-äventyr.
I samarbete med Goethe institutet.

På Norbergfestivalen 2015 spelar även den polska technostjärnan ZAMILSKA. Natalia ZAMILSKA uppträder första festivalnatten den 30 juli 2015. Konserten pågår natten till fredagen 31 mellan klockan 00-01.00: http://norbergfestival.com/artist/za milska

Gram[m]ofon = Samtal + podcast + spelning – artister om de tio låtar ur musikhistorien som betytt mest för dem.

Mats Almegård, Goethe-Institut och Polska institutet bjuder in en rad innovativa tyska och polska artister som tar med sina favoritskivor. Sedan lyssnas det och diskuteras och blir samtal på scen kring musiken på skivspelaren och vad den säger om den person som valt musiken.

Tillsammans med en skivsamling är en skivspelare (eller en Gram[m]ofon) inte enbart en apparat som spelar musik. I kombination med skivorna är den också ett instrument som berättar en persons historia. Den personliga skivsamlingen säger en hel del om uppväxt, förälskelser, besvikelser, glädje, sorg, och passion. Skivorna är soundtracket till våra liv. Och det talar om vilka vi är.

Serien är ett samarbete mellan programledaren Mats Almegård, Goethe-Institut och Polska institutet.

Följ gärna Gram[m]ofon på Facebook för uppdaterad information om programmet och podcasten: https://www.facebook.com/grammofonsthlm

Programledare för Gram[m]ofon, journalist

mats@tintenfisch.se

Michal A. Piotrowski