MALM – ett unikt verk i svenskt musikliv på Orionteatern

Den 2 februari kl 20.00 uppförs plåtkonserten MALM på Orionteatern. I Malm möts installationskonst och stråkkvartetten Stockholm Strings i en unik blandning av akustisk och elektronisk musik.

Den konstnärliga idén är enkel. Material och hantverk är utgångspunkten för att skapa unika klanger. Verket kretsar runt en scenografi i metall som också fungerar som ett instrument samt video från tillverkandet av metallobjekten som fungerar som en aktiv del i kompositionen svetsar, kapmaskiner, valsar, en tio-tons stålsax. Som ett Einstürzende Neubauten i frack.

Medverkande MALM
Stockholm Strings medverkar i verket och är en av Sveriges mest populära, omtyckta och anlitade stråkkvartetter. Kvartetten besitter en musikalisk bredd med en gedigen klassisk grund och de olika medlemmarna har samarbetat med många artister både i Sverige och internationellt, så som Brian Wilson, Håkan Hellström och Mauro Scocco. Dessutom medverkar slagverk och klaviatur. Oscer Gezelius är såväl slagverkare som formgivare av slagverken.

Hanna Ekström – violin
Victoria Lundell – violin
Erik Holm – viola
Anna Dager – cello
Anders Åstrand – slagverk
Oscar Gezelius S- slagverk
Fredrik Lundberg - klaviatur och elektronik.

Om Orionteatern
Orionteatern bedriver sin verksamhet i en stor f.d. mekanisk verkstad på Katarina Bangata 77 på Södermalm i Stockholm. Ett unikt teaterrum som med sina öppna ytor erbjuder en plats för konstnärliga experiment och samarbeten som ofta inte ryms på de traditionella teatrarna. Lars Rudolfsson är både grundare till teatern och dess nuvarande teaterchef.

Kontakt Isabella Roos, producent Orionteatern

0735-203 780, isabella@orionteatern.se