Bruset på Orionteatern – urpremiär 16 mars

På bussen på väg till skolan, i väntan på att fotbollsträningen och ensam på rummet efter middagen. 78% av alla mellanstadieelever äger en egen smartphone* och har därmed tillgång till hela världens nyheter. Men vad är en nyhet egentligen?

Den 16 mars har Bruset urpremiär på Orionteatern. En rolig och delvis improviserad föreställning som ställer de viktiga frågorna om nyheter:

”Vad är en nyhet och vem bestämmer vad som blir en nyhet? Hur vet man att det som står i tidningen eller på internet är sant? Vad och vilka får synas i media?”

Regisserar gör Orionteaterns nya teaterchef, Sally Palmquist Procopé och uppsättningen blir den första hon gör sedan hon tillträdde i januari.

Medielandskapet håller på att förändras och vi blir mer och mer våra egna "redaktörer" och söker upp nyheter på egen hand i stället för att läsa en tidning eller titta på ett nyhetsprogram. Därför känns det viktigt att väcka frågor kring hur vi orienterar oss i nyhetsflödet.” – Sally Palmquist Procopé

Förutom Sally består det konstnärliga teamet av Stefan Johansson (Kompositör), Mats Sahlström (Scenografi) och Raimo Nyman (Ljus), samma team som var med och skapade succéerna Hans & Greta (Dramaten) och Loranga (Orionteatern). Tove Berglund gör kostymdesignen.

På scen står Ester Uddén, David Rangborg och Tito Pencheff.

*Källa: Statens medieråd

Pressbilden ovan: Av MANI och Mats Sahlström. Ladda ner pressbilden på www.orionteatern.se/press

För mer information, pressbilder och bokning av pressbiljetter kontakta:

Petra Huisman, Orionteatern

tel: +46 70 231 26 10, petra@orionteatern.se

ORIONTEATERN

Orionteatern är en scen för konstnärligt kvalificerade teaterarbeten och experiment som ofta inte ryms på de traditionella teaterscenerna. Dess konstnärlige ledare är regissören Sally Palmquist Procopé vars egna produktioner har varvats med internationella gästspel och samarbeten under åren. Närmast har Loranga, Vems Lilla Mössa Flyger, musikalen Hjälp Sökes samt föreställningen Det flygande barnet uppmärksammat teatern. De tre senaste regisserade av tidigare konstnärliga ledare Lars Rudolfsson.

Katarina Bangata 77, www.orionteatern.se, info@orionteatern.se, 08-643 88 80