MDT: Kajsa Wadhia och Katja Seitajoki/Arena Baubo: “Leadingfollowing: the spectator´s dance”

Efter en minst sagt dundrande säsongsöppning kör vi vidare med att veckan innan valet presentera Arena Baubo som bjuder in till politisk självreflektion med Leadingfollowing: the spectator's dance.

Leadingfollowing: the spectator's dance är ett konstnärligt och organisatoriskt undersökande av att leda genom att följa och att följa genom att ta initiativ. Kan det gå att applicera metoden på politisk och samhällelig nivå? Efter flera år av att arbeta i kollektiva processer, där ingen är ledare men där gruppen ändå kommer fram till beslut, vill Arena Baubo-medlemmarna Katja Seitajoki och Kajsa Wadhia nu mejsla ut och ifrågasätta makthierarkier ytterligare genom att undersöka om de kan följa och leda en process på samma gång.

Arena Baubo grundades 2006 som en plattform för scenkonst. De har arbetat tvärkonstnärligt och med icke-hierarkiska strukturer, och har använt sig av format som föreställningar, samtal och seminarium för att skapa möten.

Arena Baubos konstnärliga ledare är Kajsa Wadhia och Katja Seitajoki.
Katja Seitajoki är utbildad på Stockholms Dramatiska högskola och på Södertörns högskola. Hon är verksam som performer, regissör, koreograf och producent. Hennes senaste verk IN-BETWEEN IMAGES Tracing Self- Portrait visades på MDT under 2013.

Kajsa Wadhia är utbildad dansare vid London Contemporary Dance School och The Laban Centre i London. För närvarande går hon Masterutbildningen Nya Performativa Praktiker på DOCH i Stockholm. Hennes senaste verk The Disengaged Free Jazz Orchestra i samarbete med Maria Stiernborg hade premiär på Marabouparken under 2013. "Leadingfollowing: the spectator's dance" är skapat av Kajsa Wadhia och Katja Seitajoki i samarbete med Martin Hoshi Vognsen (musik), Ylva Henrikson (film) och Johan Bjellsäter (ljussättning).

Trailer: http://vimeo.com/102713310
Pressbilder: http://www.mynewsdesk.com/se/search/images?query=leadingfollowing%3A+the+spectator%27s+dance&utf8=✓

För mer information kontakta:
Stina Dahlström stina@mdtsthlm.se 08-611 14 56

• dans