Nadja Hjortons Medea – it's a classic 16, 18, 19 mars på MDT

Medea är en svinjobbig person. Hon dödar sina barn för att hämnas på sin kille Jason och hon passar på att döda kung Kreon och hans dotter när hon ändå är i gång.

Medea är en förtryckt, bespottad kvinna/feminist som reser sig och gör det omöjliga – hon slaktar patriarkatet, reproduktionen och heteronormen under ett enda rafflande dygn i Korint.

Medea – it’s a classic är Nadja Hjorton och medskaparna Halla Olafsdottir, Shirley Harthey Ubilla, Daniel Andersson, Chrisander Brun och Britta Perssons version av det klassiska dramat. Till ett soundtrack av suggestiva loopar signerade Britta Persson och med teatermasker och zorbadans ersätter känslofyllda kräkningar och absurda lägereldsberättelser de antika dialogerna.

Medea – it’s a classic är Nadja Hjortons tredje verk som visas på MDT. Med Radio dance och On air tog hon sig an radioformatet som en utgångspunkt för koreografi. Med Medea – it’s a classic rotar hon i idén om klassikern – och hur vi väljer att göra klassiker aktuella genom att filtrera dom genom vår samtid.

Det talade språket i föreställningen är engelska. Föreställningen den 18 mars är syn- och teckentolkad på svenska.

Idé och koreografi: Nadja Hjorton
Scenografi, ljus och kostym: Chrisander Brun
Kompositör: Britta Persson
Medverkande: Halla Olafsdottir, Shirley Harthey Ubilla, Daniel Andersson, Nadja Hjorton
Producent: Siri Hjorton Wagner

Om Nadja Hjorton:

Nadja Hjorton är frilansande koroegraf och dansare och arbetar med koreografi och dans och är verksam i det fria danslivet, på institutioner, i Sverige och internationellt.

Hon är medlem i ÖFA-kollektivet och arbetar även tillsammans med koreograferna Stina Nyberg, Amanda Apetrea, Halla Ólafsdóttir och Zoë Poluch under namnet Samlingen. Hjortons verk har turnerat/turnerar i Europa och hon har också arbetat på en rad dans- och teaterinstitutioner, bland annat Kulturhuset/Stadsteatern i Skärholmen, Göteborgs stadsteater, Riksteatern och Cullbergbaletten. Det genomgående temat i Nadja Hjortons praktik är att utmana, vrida och vända på begreppen dans och koreografi och undersöka hur dansande kroppar förhåller sig till dansteknik och historia. Hon har en stark feministisk agenda och intresserar sig för kollektiva processer, kroppspolitik och samtal. För Hjorton innebär det koreografiska arbetet att öppna processer mot teoretiska och praktiska rum som kan leda till en mängd olika uttryck.

Premiär 16 mars på MDT.

Övriga föreställningsdatum:

MDT 18–19 mars
Uppsala Stadsteater 4–5 april
Norrlandsoperan, Umeå 8 april
Atalante, Göteborg 21–22 april.

Några av föreställningarna på Uppsala Stadsteater och MDT är syn- och teckentolkade.

Föreställningen är en samproduktion mellan MDT, ÖFA-kollektivet, Norrlandsoperan och Uppsala Stadsteater med stöd från Kulturrådet, Stockholm Stad samt Landstinget i Stockholm.

Pressbild: http://www.mynewsdesk.com

Teaser: https://vimeo.com/157208117

Läs mer om "Medea - it's a classic": http://mdtsthlm.se/program/359/

För mer info och biljetter kontakta Siri Hjorton Wagner:

siri@mdtsthlm.se

MDT, Slupskjulsvägen 30, Stockholm
www.mdtsthlm.se

• mdt
  • mdtsthlm
  • nadja hjorton
  • medea
  • medea - it's a classic
  • medea – it´s a classic

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.