Palimpsest på Weld

Palimpsest

av Daniel Skoglund (SE) och Kathy Hinde (GB)

– ett nytt performanceverk och en installation

Torsdag 11/11 kl. 19.00 och lördag 13/11 kl. 19.00 på Weld, Norrtullsgatan 7. Biljetter 100 kr samt 60 kr för studerande bokas via info@weld.se eller köps på dörren

Verket är ca 60 min långt.

Ljud, video, föremål som rör sig, teckningar i lager, fåglar och spår. En gradvis växande rad av handlingar lämnar efter sig spår som förändrar miljön runtomkring. Utgångspunkten är en stor blyertsteckning på golvet som skapas live av artisterna under performancen. Varje rörelse orsakar en kedjereaktion och påverkar alla andra parametrar. Palimpsest är något som är återanvänt eller förändrat, men som bär tydliga spår av sin tidigare form.

Palimpsest är ett beställningsverk av Weld och EMS med stöd från Kulturrådet och Stiftelsen framtidens kultur. Verket ingår i festivalen Sounds of Stockholm som pågår på olika platser runt om i Stockholm 10 – 14 november.

Daniel Skoglund är ljudkonstnär som jobbar med performance, komposition och installationskonst. Han gör och presenterar sin musik på nya sätt genom att bygga maskiner. Maskinerna är mekaniska och elektriska och styrs av slump och val.

Kathy Hinde använder sig av flera medier och kombinerar olika konstformer, ofta i samarbete med andra utövare, genom partnerskap med vetenskapsmän, eller med input från publiken. Hon har skapat videoproduktioner och ljud för teater och live art performance med installationer och platsspecifika verk. Hennes senaste verk inkluderar handgjorda automater i kombination med videoprojektioner och datorstyrda mekanismer. Tidigare har hon samarbetat med bland andra Joanna MacGregor, Lotta Melin, Maja Ratkje, Hild Sofie Tafjord, Joby Burgess, Sabine Vogel, Ann Rosen, 'i am the mighty jungulator', Jin Xing, Stephen Montague och Gabriel Prokofiev.

www.kathyhinde.co.uk

www.pianomigrations.co.uk

EMS

Sound of Stockholm