Rasmus Karlsson och Ella Selander (elever på Lindeskolan) driver UF-företaget Cityhareservice.

​Framgångar för UF-företag på Lindeskolan i Lindesberg

UF-förtaget Cityshareservice på Lindeskolan - gymnasieskolan i Lindesberg - var nominerade till tre priser på årets UF-mässa i Örebro varav de vann två - Årets Samhällsentreprenör och Årets Tjänst. Och nu har UF-företaget i samarbete med det etablerade företaget Off2Off i Karlstad fått Lindesbergs kommun att göra en större satsning på återbruk.

Lindesbergs kommun lanserar genom samarbetet internt en digital plattform som underlättar för återanvändning av befintliga möbler.

”Resultatet är bra för miljön, ekonomi och sysselsättning”, skriver Lindesbergs kommun i ett pressmeddelande (se nedan).

”Ett extra steg in i den cirkulära ekonomin och ännu ett steg till ett mer hållbart samhälle,” skriver Ella Selander och Rasmus Karlsson som driver UF-företaget Cityhareservice.

Tidigare i år har UF-företaget på Lindeskolan i Lindesberg deltagit i UF-mässan (Ung Företagsamhet) i Örebro där de var nominerade i tre klasser - Årets hållbara UF-Företag, Årets Samhällsentreprenör och Årets Tjänst - varav de vann två och därmed gick vidare till den svenska UF-finalen.

Fredrik Östlin (off2off) med Ella Selander och Rasmus Karlsson (Cityhareservice).

”Vi i off2off är mycket glada att se att vår satsning på att involvera framtidens entreprenörer är rätt steg för off2off och framför allt för en hållbar samhällsutveckling”, säger Fredrik Östlin - VD på Off2Off.

UF-företaget Cityshareservice avslutas i dagarna - men samarbetet med Ella Selander kommer fortsätta då Ella fått chansen som en av Årets Drömjobbare - Bergslagens Sparbanks ungdomsprojekt där ungdomar får chansen att pröva sig som företagare under sommaren. Läs mer på lindekultur.se >>

...

Lindesbergs kommun satsar internt på återanvändning - resultat av samarbete med UF-företag

"Nu lanserar Lindesbergs kommun internt en digital plattform som underlättar för återanvändning av befintliga möbler. UF-förtaget Cityshareservice står bakom idén. Resultatet är bra för både miljön, ekonomi och sysselsättning", skriver Lindesbergs kommun i ett pressmeddelande:

Med ett stort antal verksamheter och många anställda finns det alltid mycket möbler och andra saker som ibland bara blir ståendes i en organisation. Nu löser Lindesbergs kommun det med att lansera en digital plattform där anställda kan annonsera internt vad som finns - och även se efter själva vad som finns att hämta från andra verksamheter.

”I varje verksamhet finns det alltid något som blivit över. Men det finns alltid någon annan som behöver det. Problemet har varit att sammanföra de här behoven. Nu har vi löst det på ett användbart sätt”, säger Zila Conejeros - enhetschef på Arbetsmarknadsenheten.

Idén till lösningen kom från UF-förtaget Cityshareservice som består av Ella Selander och Rasmus Karlsson. UF står för Ung Företagsamhet och innebär att ungdomar som går på gymnasiet får starta ett företag som en del i sin utbildning.

”Ella och Rasmus med sitt företag Cityshareservice kontaktade oss med idén och fick sen uppdraget att gå vidare och jobba fram lösningen. De har varit delaktiga i hela processen och även utbildat den personal som ska hantera all logistik bakom plattformen. Det har varit ett riktigt lyckat samarbete med ett fantastiskt resultat”, berättar Zila Conejeros.

Satsningen består av en digital plattform som likt Blocket gör att anställda inom kommunen kan ladda upp bilder på möbler eller annat som blivit över. I systemet kan en användare beställa både upphämtning och förvaring av möblerna.

”På det här sättet har vi lyckats skapa ett system som gör att Lindesbergs kommun arbetar mer miljömedvetet samtidigt som vi skapar sysselsättning. Som en bonus kan vi göra besparingar genom att inte alltid behöva köpa nytt utan istället använda oss av det vi redan har”, tillägger Zila Conejeros.

Men den nya digitala plattformen är inte bara bra för miljön och kommunkassan. På baksidan av den digitala plattformen behövs det arbetskraft som kan hantera förvaring, transporter och beställningar. Där har Arbetsmarknadsenheten på Lindesbergs kommun skapat meningsfull sysselsättning för personer i behov av det.

”Lösningen ger ett antal arbetssökande möjlighet till arbetsprövning och meningsfull sysselsättning”, säger Zila Conejeros som ser positivt på alla olika fördelar som den här plattformen medför till kommunen.

Tjänsten lanserades nyligen och redan nu finns ett hundratal objekt uppladdade i plattformen.