Kreativa näringar i fokus på näringslivsdag i Lindesberg

Kreativa näringar i fokus på näringslivsdag i Lindesberg

Lindesbergs Näringslivsdag 26 januari - som har temat attraktivitet - sätter fokus på kreativa näringar med Charlotta Melander och Tjodolf Sommestad som föreläsare. Dagen inleds med frukostmöte om vad som är attraktivt med Lindesberg kommun och avslutas med festkväll med Babsan och Sound of Sweden.

Charlotta Melander föreläser om "Attraktiva städer - hur valet av boendeort påverkar hela ditt liv".

Charlotta Mellander är professor i nationalekonomi och en av landets främsta experter på städer och regional utveckling. Tillsammans med professor Richard Florida har Charlotta Mellander varit med och utvecklat och publicerat teorier kring den kreativa klassen och städer där de vill bo. Teorierna berör såväl företag som regioner, som strävar efter att attrahera kreativa individer. Charlotta Mellander är professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Jönköping och forskar med inriktning mot städer och kreativitet.

Tjodolf Sommestad föreläser om dataspel som en expansiv kreativ näring.

Tjodolf Sommestad är född i Stockholm och bodde i tonåren i Lindesberg innan han flyttade tillbaka till Stockholm för studier på KTH. Efter utbildningen grundade han tillsammans med några kurskamrater spelbolaget Jadestone. 2011 gick han över till spelbolaget King i Stockholm. I dag är han ansvarig för fem av Kings spelstudios samt chef för Candy Crush Franchise. Tjodolf Sommestad bor idag i centrala Lindesberg med fru och tre barn.

Lindesbergs Näringslivsdag torsdag 26 januari 2017 är öppen för alla företagare i Lindesbergs kommun. Näringslivsdagen arrangeras av Lindesbergs kommun, Företagarna Bergslagen, Linde City och Handelskammaren Mälardalen.