Lindesbergs Filmstudio skriver öppet brev om Folkets Hus Bio

Lindesbergs Filmstudio skriver öppet brev om Folkets Hus Bio

"Stärk Folkets Hus Bio i Lindesberg", skriver Lindesbergs Filmstudio i ett öppet brev till kommunfullmäktige i Lindesbergs kommun. Lindesbergs Filmstudio är en förening med 160 medlemmar som visar kvalitetsfilmer och har en operasektion som visar direktsänd opera på Folkets Hus Bio.

Så här skriver Lindesbergs Filmstudio:

Öppet brev till kommunfullmäktige i Lindesbergs kommun inför det slutliga budgetbeslutet den 13 december:

Det är viktigt för Lindesberg att ha en biograf

För att en ort och kommun ska vara attraktiv för invånare, besökare och möjliga inflyttare behövs ett brett och bra utbud av bostäder, arbeten, skolor, vård och omsorg - men också av ett levande och intressant utbud av fritidsaktiviteter för alla intressen och åldrar. Det är en viktig mötesplats och inkörsport för nysvenskar i deras möte med det svenska språket och samhället.

Att ha Folkets Hus Bio - en digital biograf som visar aktuella biofilmer fyra kvällar i veckan - bidrar till att stärka Lindeberg som en levande och intressant ort. Och detta bidrar i sin tur att motverka en pågående centralisering mot Örebro.

Statens Filminstitut har satsat hälften av pengarna till den digitala utrustningen. Detta då Filminstitutets mål är att det ska finnas en biograf i varje kommun.

Det är viktigt att det finns en ändamålsenlig lokal för film, opera på bio och teater

Lindesberg marknadsförs som Bergslagens själ. Vi som är Bergslagens själar behöver näring - genom såväl idrott som kultur. Vi behöver fyllas av kultur i alla dess former:

• Filmer för alla åldrar som tar oss till andra platser och kulturer i världen. Biografen visar aktuella filmer fyra kvällar i veckan. Under 2016 hade biografen ca 14.700 besökare i alla åldrar.
  • Direktsända operaföreställningar från Metropolitan i New York som förenar publik över hela världen tack vare den nya tekniken.
  • Teaterföreställningar med livs levande skådespelare på scenen.

Det är viktigt att värna ideella krafter och därmed förutsättningarna för föreningslivet

Idag är en kommunanställd på halvtid ansvarig för bioverksamheten med stöd av en ideell biogrupp, för närvarande 27 ungdomar. De ansvarar för försäljning, städning och i vissa fall filmvisning.

• Lindesbergs Filmstudio är en ideell förening med 160 medlemmar som varje år visar 16 kvalitetsfilmer varav två i samarbete med Lindesbergs kommuns finska förvaltningsområde.
  • Filmstudions Operasektion visar sex direktsända operor från Metropolitan i New York i samarbete med Lindesbergs kommuns kulturenhet.
  • Lindesbergs Riksteaterförening är en ideell förening som arrangerar ett antal teaterföreställningar under vår och höst varav några spelas i biografsalongen.

Det är viktigt att Lindesberg har Folkets Hus Bio - en biograf, scen och mötesplats där ideella krafter kan bedriva sina verksamheter.

Det är därför viktigt att ni - ledamöter i Lindesbergs kommunfullmäktige - beviljar ekonomiskt stöd för att långsiktigt säkra och utveckla biografverksamheten Folkets Hus Bio i Lindesberg.

Lindesberg 2017-11-14

Styrelsen för Lindesbergs Filmstudio

Mats Ericsson (ordförande), Anna-Lena Karlsson (sekreterare), Per Östberg (kassör,) Monica Lehn Domnick, Gunilla Dovsten, Karin Blomqvist, Zukhra Mukadamova och Johan Angelstam

Lindesbergs Filmstudio