Utredning vill lägga ut Folkets Hus Bio i Lindesberg på entreprenad

Utredning vill lägga ut Folkets Hus Bio i Lindesberg på entreprenad

Den kommunala biografverksamheten i Lindesberg (Folkets Hus Bio) bör läggas ut på entreprenad, enligt den utredning som gjorts av Kristina Öster (kulturchef i Lindesbergs kommun) och Åsa Jönsson-Carlsson (VD för kommunala Besök Linde AB). Tillväxtutskottet ska ta ställning till förslaget på tisdag 9 oktober.

Det finns tre tänkbara alternativ för framtida drift av biografverksamheten: 1) att verksamheten finns kvar i nuvarande regi inom kulturenheten, 2) att verksamheten flyttas till Besök Linde AB eller 3) att verksamheten läggs som ett uppdrag på en extern entreprenör.

Det sistnämnda alternativet förordas i utredningen (läs hela utredningen längre ned på denna sida) varför Tillväxtförvaltningen föreslår Tillväxtutskottet att besluta:

• Att förvaltningen tar fram underlag för att offentligt utlysa uppdraget att driva biografverksamhet i Lindesbergs kommun;
  • Att förvaltningen får i uppdrag att undersöka hur ett kulturpolitiskt uppdrag kan läggas då det gäller filmverksamhet i kommunen.

"De ekonomiska konsekvenserna blir minskad påfrestning på övriga verksamheter i förvaltningen eftersom det inte längre kommer att finnas ett minusresultat att hantera", skriver förvaltningschef Magnus Sjöberg i förslaget till Tillväxtutskottet.

....................................

"Biografen – den digitala mötesplatsen"

Enligt förslaget till "Kulturpolitiskt program för Lindesbergs kommun 2019 – 2027" - som tagits fram av en arbetsgrupp under ledning av Daniel Andersson (S) och som också behandlas av Tillväxtutskottet tisdag 9 oktober - formuleras det kulturpolitiska uppdraget beträffande filmverksamhet så här:

"Biografverksamhet är en självklarhet för dagens och framtidens generationer.
I Lindesbergs kommun ska det finnas tillgång till modern biografverksamhet, vad gäller filmvisning, tillgänglighet till opera och andra föreställningar från hela världen. Här finns ett stort utvecklingsområde vad gäller tillgång och variation av utbudet så att biografverksamheten i framtiden blir en betydelsefull förmedlare av upplevelser från andra delar av världen. Biografverksamheten i Lindesbergs kommun ska skapa ett brett utbud och kunna erbjuda direktsända uppträdanden och konserter i högre grad än tidigare. Genom ökad tillgänglighet och komfort utveckla biografupplevelsen till ett attraktivt besöksmål för boende och besökare utifrån kommunen så att det skapar fler besökare".

....................................

Biografen i Frövi anklagar kommunen för snedvriden konkurrens

Företaget Beautiful Pear Tree Academy HB - som driver biografen Yankee Theater i Frövi -menar att den kommunala biografen i Lindesberg konkurrerar med Yankee Theater på ett sätt som snedvrider konkurrensen. "Konkurrenssituationen medför en överhängande risk för att Yankee Theater kommer att tvingas lägga ned till följd av bristande lönsamhet", skriver advokat Eric Ericsson (Gustavsberg) till Lindesbergs kommun på uppdrag av Yankee Theater.

"Då den klagande parten är en hyresgäst till mitt företag väljer jag att inte kommentera ärendet", skriver Daniel Andersson i ett mail till lindekultur.se.

....................................

Vad händer om ingen entreprenör vill ta över?

Lindekultur.se har fått frågor och kommentarer i ämnet: Utredningen om biografverksamheten i Lindesbergs kommun saknar ett fjärde alternativ - att ingen privat entreprenör vill eller kan ta över Folkets Hus Bio i Lindesberg på grund av lönsamhetsproblem. Vad händer då? Väljer kommunen att driva biografen i tätorten Lindesberg vidare eller läggs den ned med motiveringen att det finns en biograf i Frövi?

Svenska Filminstitutet publicerade 2016 rapporten ”Stöd till nya biografer? Ett underlag inför fortsatt arbete” med syftet att ge ett underlag för Svenska Filminstitutets arbete med ett eventuellt stöd till nystart av biografer på mindre orter i kommuner som idag saknar biograf, eller för komplementbiografer som bidrar till ett breddat utbud på större orter.

Rapporten pekar på en rad svårigheter att driva biografer på mindre orter:

• Svårigheten att få en sådan biograf att bära sig ekonomiskt.
  • Brist på personer lokalt och/eller föreningsliv som kan driva biografen.
  • Avsaknad av lämplig lokal – den bio som en gång fanns har rivits, eller så finns en lokal som inte är ändamålsenlig, alternativt behöver fylla alltför många funktioner.
  • En brist på politisk vilja lokalt – biografer finns inte på dagordningen och ses inte som viktigt för invånarna. För att detta ska förändras måste frågan "säljas in" och medvetenheten öka om att det går att starta eller återstarta en biograf.
  • Det finns ibland en bild av biografen som en kommersiell filmstad, man ser inte framför sig en annan typ av lokal biograf som kunde utveckla orten.

Rapporten visar samtidigt vilket komplext och tungt projekt det är att starta en biograf – och att driva den. Det krävs stora resurser och tung kompetens inom många områden. "Driften är det som knäcker folk – man engagerar sig för att man är intresserad av film, men sedan är det en massa praktiska saker med att driva ett hus..."

Lindesbergs kommun: UTREDNING: Dnr KS 2018/319-1

Utredning av driftsformer av biografverksamheten

Sammanfattning

Det finns tre tänkbara alternativ för framtida drift av biografverksamheten: att verksamheten finns kvar i nuvarande regi inom kulturenheten, att verksamheten flyttas till Besök Linde AB eller att verksamheten läggs som ett uppdrag på en extern entreprenör. Det sistnämnda alternativet förordas i utredningen.

Ärendet

Tillväxtutskottet har gett vdn för Besök Linde AB och kulturchefen i uppdrag att utreda framtida driftsformer för biografen i Lindesberg.

Om biograf och filmer

Sedan decennier tillbaka har biografens död förutspåtts. Trots att det numera finns många olika sätt att kunna ta del av film (så kallade visningsfönster) har dock biograferna fortsatt vara viktiga för människor i Sverige. Det är något speciellt i upplevelsen att se film på stor duk tillsammans med andra. Sedan 1980-talet har besökssiffrorna legat ganska konstant men analyser från Svenskt filminstitut från de senaste tio åren visar att antalet biografbesökare under den perioden snarast ökar.

Film genom visningsfönstret biograf fortsätter således vara en intressant konstform, både då det gäller populär och alternativ film. Att ha en biograf är därför viktigt för Lindesbergs kommun ur ett attraktionsperspektiv men också ur ett kulturpolitiskt perspektiv.

Utvecklingen då det gäller biografverksamhet handlar mycket om att skapa ett mervärde vid filmvisningarna. Det kan röra sig om servering av mat och dryck före eller under visningar, föredrag och presentationer i samband med visningar, särskilda temavisningar, frukost före filmen och så vidare. Det är ett nytt sätt att tänka som syftar till att öka biografpublikens upplevelse. Att dessutom arrangera annat än film i lokalen handlar om att utnyttja biograflokalens möjligher till fullo men också att skapa vanan att besöka lokalen för att öka intresset för att gå på bio.

Nuvarande organisation och drift av biograf och biografverksamhet

Kulturenheten inom Tillväxtförvaltningen ansvarar för biografen i Lindesbergs tätort. Verksamheten finansieras med anslag på 86.000 kr, i övrigt ska intäkterna täcka kostnader för hyra, filmhyra, personal med mera.

De tre senaste åren har biografen visat minusresultat.

Tillfälligt högre budget 2017 gör att resultatet är något bättre det året i jämförelse med 2016. Resultaten kan inte jämföras rakt av eftersom vilka filmer som visas påverkar resultatet i hög utsträckning. Även momssatsen för filmer har förändrats under perioden.

De svagheter i verksamheten som stärker behovet av en analys av möjliga driftsformer handlar om ett ständigt minusresultat och en sårbar organisation. Besöken ökar och de senaste åren har det kommit framgångsrika filmer men trots detta går inte biografen runt. Dessutom bygger hela verksamheten i princip på en persons arbetsinsatser.

Båda svagheterna bottnar i den konstruktion som gjordes då verksamheten invigdes på nytt efter modernisering och digitalisering av biografen 2012. Den handlar bland annat om att en grupp ungdomar från Stadsskogsskolan (biogruppen) sköter och i gengäld får disponera intäkterna av försäljning av popcorn, godis och liknande. Intäkterna används till en studieresa. Denna konstruktion innebär i sin tur att verksamhetsansvarig enhet förlorar den största intäkten som finns i verksamheten. Det är popcorn- och godisförsäljning som gör att biografer i Sverige går runt. Det är därför mycket svårt att åstadkomma ett plusresultat. Inte heller går det att förstärka organisationen med ökade personalresurser eftersom det inte finns någon försäljningsintäkt att hämta hem den ökade kostnaden med.

Biograflokalen används främst för visning av filmer för allmänheten. Dessutom hyrs den ut för olika ändamål, från privata företag som vill ha en föreläsning till skolan som använder den för bio i skolan och skapande skola, Teaterföreningen för att visa teater, eller Filmstudion för sin verksamhet. Även andra föreningar och organisationer hyr lokalen.

Lokalen

Biograflokalen ligger i det tidigare Folkets hus som numera ägs av en privat hyresvärd. Kontraktet håller skälig hyresnivå med tanke på läge och liknande men hyresvärden uppfyller inte en del krav som behövs för en attraktiv lokal. Luftkonditionering saknas och om vintern fungerar uppvärmningen otillfredsställande. Kontraktet är oprecist skrivet då det gäller temperatur och hyresvärden har inte för avsikt att göra ändringar i kontraktet.

Organisation

En biografföreståndare är anställd på halvtid för att ta hand om den löpande verksamheten som att engagera biomaskinister, visa film, sälja marknadsföringsutrymme, söka bidrag. Det förekommer också uthyrningsverksamhet för konferenser för att få verksamheten att visa bättre resultat.

Ett antal biomaskinister är kopplade till verksamheten. Dels är det vuxna som visar film utan ersättning mot att se filmen, dels ungdomar som får betalt för att visa filmer.

Den ovan nämnda biogruppen tar hand om försäljning, städning och andra enklare arbetsuppgifter. 2018 finns det 14 ungdomar i biogruppen. En ny biogrupp bildas varje höst.

Filmer och kommunens kulturpolitiska uppdrag

Film är en viktig konstform som rymmer en stor bredd. Som nämnts tidigare har också film en stark ställning i dagens Sverige. Statistik från Myndigheten för kulturanalys visar att film är en konstform som får en bred publik med diversifierad socioekonomisk bakgrund.

Uppdrag och syftesformuleringar saknas för biografverksamheten. Urval görs av biografföreståndaren och består främst i de filmer som förväntas ha många besök utan direkta kvalitativa överväganden. Vissa tillägg av andra filmer förekommer.

Framtida utveckling

Med nuvarande organisation finns i princip inte tidsmässigt utrymme att genomföra andra utvecklingsinsatser än tekniskt nödvändiga uppdateringar. Med tanke på antalet besök, de olika mervärden som finns på andra biografer och intresset för konstformen finns en stor utvecklingspotential för biografverksamheten. Många har också åsikter om hur verksamheten bäst bör utvecklas. Eftersom ett politiskt uppdrag saknas för biografverksamheten är det dock svårt att staka ut en riktning och fatta beslut som leder till önskat mål. Det är därför önskvärt att ett tydligt mål för biografverksamheten formuleras i det kulturpolitiska program som är under arbete.

Analys av olika alternativ då det gäller framtida driftsformer

Alternativ 1: Verksamheten fortsätter i kulturenhetens regi på nuvarande sätt.

Fördelar

• Det är enkelt för föreningar och andra intressenter att använda lokalen.
  • Genom biogruppen får en grupp ungdomar varje år möjligheten att tjäna pengar, lära sig ta ansvar och få ett engagemang för filmen som konstform.
  • Det är värdefullt med ideellt engagemang.
  • Om politiken vill betona det kulturpolitiska uppdraget att arbeta med film ur ett kvalitativt och brett perspektiv är denna driftsform enklast.

Nackdelar

• Resurser saknas för att skapa en större och mer robust organisation.
  • Personalresurs med delad tjänst mellan fritidsgårdsverksamhet och biografverksamheten skapar en del praktiska problem inom och mellan verksamheterna.
  • Med en organisation där biogruppen disponerar vinsten från försäljning går det inte att skapa ett plusresultat.
  • Det är svårt att hantera eventuella framtida mervärden då det gäller mat, alkohol och annan dryck.
  • Det finns konkurrensrättsliga aspekter på verksamheten.
  • Biogruppens verksamhet riktar sig till få personer och endast till elever på en skola i kommunen.

Vad skulle behövas för att kunna fortsätta med och utveckla verksamheten på ett bra sätt

• Verksamheten behöver en större budget och/eller avsluta biogruppen så att det går att göra en vinst på försäljningen.
  • Ett tydligare kulturpolitiskt ställningstagande
  • En stabilare organisation.

Alternativ 2: Verksamheten sköts av en entreprenör på kommunalt uppdrag

Fördelar

• En entreprenör kan ha driftsfördelar som inte kommunen har. -Entreprenören kan vara en del i en större organisation.
  • Konkurrensen i kommunen snedvrids inte.
  • Det kan vara enklare att hantera mervärden som mat och dryck.
  • I samband med ett avtal kan det vara möjligt att göra skrivningar för ett kulturpolitiskt uppdrag.

Nackdelar

• Det kan bli svårare då det gäller tillgång till lokalen för föreningar som regelbundet använder biograflokalen för sin verksamhet, som Filmstudion och Lindesbergs teaterförening. Det kan också medföra ökade kostnader.
  • Det kan också bli svårare då det gäller tillgång till lokalen för kommunal verksamhet som regelbundet använder biografen, som t ex kulturenheten. Det kan också medföra ökade kostnader.
  • Biogruppen kan inte fortsätta.
  • Det finns risk för biografverksamhetens fortlevande om entreprenören skulle vilja avsluta sitt uppdrag till exempel vid en konkurs eller av andra skäl.

Vad krävs för att verksamheten ska fungera och utvecklas på ett bra sätt?

• Stor vikt behöver läggas vid avtalskrivande. Aspekter som behöver belysas är eventuella kulturpolitiska uppdrag, alkoholförsäljning, ägandeförhållanden då det gäller utrustning, hur eventuellt avslut ska hanteras, hur föreningar och andra verksamheter ska kunna använda lokalen samt uppdrag och mål för verksamheten. Ansvaret för underhåll och utveckling av tekniken behöver klargöras. Fler aspekter kan tillkomma.

Alternativ 3: Verksamheten sköts av Besök Linde AB

Fördelar

• Om politiken vill ge ett kulturpolitiskt uppdrag är det möjligt.
  • Det finns potentiella synengier med Lindesberg arena då det gäller konferenser, föreläsningar och andra uthyrningar.
  • Samarbetet med föreningar kan utökas.
  • Evenemangsdelen blir förstärkt med ytterligare en mellanstor lokal, till exempel för teater.

Nackdelar

• Det finns konkurrensrättsliga aspekter på verksamheten.
  • Ekonomin är inte säkerställd.
  • En ny organisation behöver skapas.
  • Samarbete med annan fastighetsägare.
  • Biogruppen kan inte fortsätta.

Vad krävs för att verksamheten ska fungera och utvecklas på ett bra sätt?

• Delvis krävs omstrukturering inom Besök Linde AB för att kunna hantera biografen på ett bra sätt.
  • Besök Linde AB behöver stärka kompetensen inom biografområdet.

Analys och förslag

Det finns för- och nackdelar med samtliga presenterade alternativ. Den sammanvägda bedömningen är dock att det finns starka skäl som talar för att en utomstående entreprenör får i uppdrag av kommunen att bedriva biografverksamhet.

Biografverksamheten är viktig och ger kommunen ett plusvärde då det gäller attraktion, men det är inte en kärnverksamhet för kommunen. Alternativ 3 innebär kommunen utlyser uppdraget offentligt på sedvanligt vis och sedan skriver avtal efter val av entreprenör. I avtalet kan det också vara möjligt att göra skrivningar gällande ett kulturpolitiskt uppdrag.

En viktig är aspekt är att kommunen inte ska bryta mot gällande konkurrenslagstiftning, vilket stärker entreprenörsalternativet.

En nackdel är att biogruppen inte kan fortsätta. Där måste emellertid vägas in hur många personer som i själva verket berörs av ett sådant beslut. Det handlar också om likställighet eftersom det bara är ungdomar från Stadskogsskolan som kan ingå i biogruppen.

En annan nackdel kan vara minskad tillgång till biografen för andra intressenter som föreningar och kommunal verksamhet. Det bör därför undersökas om det kan regleras i ett avtal.

Avtalsskrivningen är en viktig fråga där många aspekter måste vägas in, bland annat då det gäller eventuella kulturpolitiska överväganden och hur den tekniska utrustningen ska hanteras under uppdraget och vid eventuell uppsägning av uppdraget.

De ekonomiska konsekvenserna blir att det inte längre finns ett minusresultat för kommunen som behöver täckas från annat håll.