​Lindesbergs Filmstudio visar ”Insyriated”

​Lindesbergs Filmstudio visar ”Insyriated”

Tisdag 12 mars kl 19:00 fortsätter Lindesbergs Filmstudio vårterminens filmprogram på Folkets Hus Bio med den belgisk-syriska filmen ”Insyriated” - ett kompakt och klaustrofobiskt krigsdrama från krigets Syrien. I samband med filmen håller Lindesbergs Filmstudio årsmöte.

Tisdag 12 mars kl 19.00: INSYRIATED

Regi: Philippe Van Leeuw. Drama/kammarspel. Belgien/Syrien 2018, 85 min

Den belgiske fotografen Philippe Van Leeuw regidebuterade med en kompromisslös spelfilm om de vansinniga folkmorden i Rwanda, skildrat ur en tutsi-kvinnas perspektiv. När han nu gör sin andra film är det om en likartad mänsklig tragedi - inbördeskriget i Syrien.

Damaskus, nutid. I ett övergivet hyreshus har en familj barrikaderat sig mot plundrare och andra våldsverkare. På taken smyger anarkistiskt sinnade krypskyttar omkring, att vistas utomhus ens i några sekunder är förenat med omedelbar livsfara. Inte för att det finns mycket att hämta i det sönderskjutna och ödsliga kvarteret.

Berättelsen utspelar sig under en intensiv dag då en trebarnsmamma försöker skydda familj och grannar. Men en brutal händelse inträffar som hon måste hålla hemlig för de övriga, och när två män bryter sig in i lägenheten eskalerar paniken.

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud.

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se