Lindesbergs Riksteaterförening: Carl-Einar Häckner - höstens storsatning

Lindesbergs Riksteaterförening: Carl-Einar Häckner - höstens storsatning

Visserligen har teaterpubliken en spännande föreställning att se fram emot i Spannarboda 6 oktober (”Stenar i fickan” – om polarisering mellan storstad och landsbygd) - men Lindesbergs Riksteaterförenings storsatsning i höst blir Carl-Einar Häckners föreställning ”En isbjörnssaga” 26 oktober.

Föreställningen ges i Lindeskolans aula lördag den 26 oktober klockan 19.00. Längd 2 timmar, 30 minuter. Pausservering. Biljetter säljs på Lindesbergs stadsbibliotek, tel 0581/81140 eller på tickster.com. Biljettpris: Ordinarie 280 kr, med scenpass eller Komfri-rabatt 230 kr. Barn- och skolungdom t o m gymnasiet 100 kr, med scenpass 50 kr.

Om Carl-Einar Häckner och föreställningen

Carl-Einar Häckner, multibegåvad trollkarl, komiker, musiker och krönikör har skapat musik, monologer och kvalificerat nonsens för vad han kallar “en isbjörnssaga för att hålla värmen”.

"Jag vill undersöka det som är det viktigaste, det finaste, det som gör oss till människor. Om att bli rånad på en bit av sitt liv. Om våra svarta hål. Om skrattet som ventil i en egen komedi för att släppa fram artisten", beskriver Carl-Einar Häckner sin egen föreställning.

Carl-Einar Häckner, som i år fyller 50, är mångfacetterad. Han har trollat sedan han var sex år och är en unik trollkarl och magiker, men han har även givit ut flera diktsamlingar, noveller och skrivit krönikor.

För fem år sedan tilldelades han Karamelodiktstipendiet för att han "såväl förtjusar som berusar sin publik intill magicum". I motiveringen står också att "han på ett unikt sätt och med varmt hjärta besjälar en kombination av varieté, vaudeville, cirkus och revy. Med sin trollkonst, sin musik, dikter och galenskap har han format en tradition och satt den i spinn." År 2011 fick han Karl-Gerhard-stipendiet.

Häckner har i mer än 20 år spelat årliga varietéer på Liseberg i Göteborg. Han har satt upp ett flertal föreställningar och turnerat med, både i Sverige och utomlands. Han har medverkat i ett antal film- och TV-serier, bland annat i långfilmen Petri tårar och tv-serien Herbert & Robert (uppföljare till Albert & Herbert) samt gett ut fyra skivor. Han blev en favorit för många efter att ha trollat för Björne i barnprogrammet Björnes magasin under flera år.

Lindesbergs Riksteaterförening

070-2639866 Föreningens webbplats