Marianne Degerman ställer ut på Lindesbergs stadsbibliotek

Marianne Degerman ställer ut på Lindesbergs stadsbibliotek

Marianne Degerman (bilden) ställer ut i Galleri Konstrummet i Lindesbergs stadsbibliotek (Kungsgatan 37 A) 28 november - 14 januari med vernissage lördag 28 november kl 12 då konstnären själv finns på plats. Utställningen arrangeras av Lindesbergs Konstförening.

"Jag bor sedan två år tillbaka i Lindesberg och som ny på orten är det fint att få presentera sig med denna utställning. Jag visar främst måleri, men också några skulpturer. Mitt måleri handlar om ljus och färgen som konsekvens. Jag fokuserar på den indirekta bilden, som en flyktig reflex i ett fönster men också på det underliggande återskenet av rum. Pålagring i bilderna ger mig en känsla av tidens gång och flyktigheten i vår tillvaro, där måleriet är ett medium som ger mig svar. Skulptur är för mig ett undersökande av en tänkt form och ett försök att återgå till en känsla av ursprung", förklarar Marianne Degerman.

Utställningen visas till och med 14 januari 2016 under bibliotekets nya öppettider (måndag-onsdag kl 10-19; torsdag kl 10-17; fredag kl. 10-18; lördag kl 10-14). Söndag 29 november är det skyltsöndag på Lindesbergs stadsbibliotek kl 14-17 med bland annat klappjakt för barnen och julrim för vuxna - och möjligheten att se Marianne Degermans utställning.

Marianne Degerman arbetar som grafiker, målare och på senare år också som skulptör. Hon har gått Konstfackskolan och har ställt ut på ett stort antal samlings- och separatutställningar i både Sverige och utomlands. Marianne Degerman har haft en rad offentliga uppdrag och finns representerad på Sundsvalls museum, Luleå läns museum, Statens konstråd, Riksdagen samt i många kommuners och landstings samlingar.

Valde Lindesberg: När Marianne Degerman och hennes man ville flytta söderut från Sundsvall – ”för att komma närmare barnen och deras familjer” – var siktet inställt på Bergslagen. Att det blev Lindesberg har flera förklaringar, enligt Marianne: ”Vi hittade ett lämpligt hus med ateljé på Södra Torggatan – mitt i Lindesberg som fortfarande har en förhållandevis fin stadskärna som jag hoppas kommer att bevaras.” Och som aktiv kulturutövare och allmänt intresserad av kulturfrågor konstaterar Marianne att Lindesberg är en levande småstad även vintertid.

Marianne Degerman

Konstnär 0581-153 30