Perssons Magasin i Västra Löa ligger efter riksväg 50 mellan Lindesberg och Kopparberg.

​Matkällare, kafé i ny regi och trädgårdsbutik - sommarens nyheter på Perssons Magasin

Ett helt nytt koncept med matkällare för lokalt mathantverk, ett bättre kafé i ny regi och en ny butik för trädgårdsälskare. Det är sommarens nyheter på Perssons Magasin i Västra Löa som öppnar 13 juni och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Hyllorna i Signes Matkällare kommer att fyllas med lokalproducerat mathantverk

Med start 13 juni 2020 öppnar de Signes Matkällare för lokalproducerat mathantverk. Här kommer det att finnas delikatesser från Bergslagsdelikatesser och Borrwalls Gastro, äppelmust från Lindesbergs musteri, syrade grönsaker från Bergslagens grönsaksförädling AB, Lycktäppans rapsolja, choklad från Bergslagspraliner, mjöl från Grythytte Qwarn, fårglass från Masmästargården grönsaker, honung, bröd, örtsalt, egenproducerad saft, sylt, marmelad, m.m.

”Vi välkomnar alla producenter av lokalt mathantverk till Signes Matkällare och givetvis alla kunder som vill gynna den lokalt producerade maten”.

Kafé Vita Stugan i ny regi

Perssons Magasin välkomnar Norakocken Annika Hentilä (bilden) som denna sommar kommer att driva Kafé Vita Stugan. Annika har lång yrkeserfarenhet och brinner för hållbarhet och ett salutogent perspektiv - att bygga hälsa ur ett helhetsperspektiv.

”Nu får jag äntligen chansen att göra något eget. Det är faktiskt en dröm jag haft sen jag var ung att få driva ett kafé, få göra egen mat, sallader och baka eget bröd. Att få göra det i den här fantastiska och vackra miljön som finns på Perssons Magasin är en extra bonus”, säger Annika Hentilä som även kommer att servera hembakat gluten- och laktosfritt bröd.

Kafé Vita Stugan kommer att ha öppet samma tider som Perssons Magasin, men det ska också vara möjligt att göra bokningar på kvällstid.

Ny butik för trädgårdsälskare

Perssons Magasin öppnar också en liten butik för trädgårdsentusiaster i detta rum. Här kommer det att finnas konst och pynt för trädgården, lite växter och annat trevligt som hör till trädgård, både nytt och begagnat.

Konsthantverk och loppis

Givetvis är butiken för konsthantverk kvar, här finns fantastiskt hantverk från ca 40 lokala konsthantverkare. Konstutställningar pågår i Stora rummet och i kaféet. Loppis som vanligt i tre olika lokaler, skattjakt i trädgården för barnen och B&B för långväga gäster. Här finns något för hela familjen.

”Välkomna till en grön oas med lantluft”, önskar Eva och Carl-Eric Persson: ”Vi anpassar oss efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Sittplatser finns både inne och ute i friska luften”.

Perssons Magasin öppnar den 13 juni och har öppet onsdag-söndag kl. 11-16 fram till 16 augusti, stängt midsommarafton och midsommardagen.

Perssons Magasin