Siggebohyttans bergsmansgård - ett  besöksmål som passar perfekt för turister från närområdet
Siggebohyttans bergsmansgård - ett besöksmål som passar perfekt för turister från närområdet

​Örebro läns museum drar ned - men satsar på inhemsk turism

Corona-pandemin gör att Örebro läns museum nu måste tidigarelägga en anpassning av bemanning till befintliga ekonomiska ramar. Samtidigt gör museet en tillfällig satsning på inhemsk turism som innebär att resurserna styrs till Siggebohyttans bergsmansgård (Lindesberg) och Arbetarmuseet Gråbo (Karlskoga) - besöksmål som passar perfekt för turister från närområdet.

”Regeringen och dess myndigheter har med anledning av Corona-pandemin beslutat om ett antal åtgärder för att genom social distansering försöka dra ned på smittspridningens takt. Detta påverkar många verksamheter och hela samhället. Museer har fått stänga sina publika verksamheter eller dra ned på publika evenemang. Även Örebro läns museum påverkas”, skriver museet i ett pressmeddelande.

Tillfällig satsning på inhemsk turism

Utrikesdepartementet avråder i nuläget från utrikes resor, åtminstone fram till mitten av juni månad. Det är inte osannolikt att den inhemska turismen kommer att öka med anledning av detta. Länsmuseet planerar därför att under sommarsäsongen styra resurser till Arbetarmuseet Gråbo i Karlskoga och Siggebohyttans bergsmansgård - besöksmål som passar perfekt för turister från närområdet. Detta är en engångssatsning med anledning av det exceptionella läget. För att svara upp mot den efterfrågan som finns på museets kompetensområden och utbud sker också en satsning på att ta fram digitala alternativ.

Ingen efterfrågan på museets tjänster

”Under våren har efterfrågan på visningar, pedagogik och vandringsutställningar upphört med anledning av pandemin. Prognosen är tillika dyster. Skolor och företag kan börja efterfråga museets erbjudanden till hösten - men mer troligt först nästa år. Länsmuseets ledning har därför fått kalla facken till en MBL-förhandling om arbetsbrist”, skriver museet vidare.

Tidigarelägga anpassning av bemanning

”Länsmuseets ekonomi började försämras redan 2019 då uppräkningen av anslaget var 1 % medan pris- och löneutvecklingen var dryga 2 %. År 2020 är uppskrivningen 0%. Effekten av att löner och priser ökar utan att anslaget skrivs upp blir en urholkning av museets resurser. Redan i år har motsvarande en tjänst försvunnit, något som före Corona-krisen kunde pareras genom att använda sparade medel. Om uppskrivningar av anslaget uteblir även kommande år förvärras den ekonomiska situationen ytterligare. Corona-pandemin gör att museet nu måste tidigarelägga en anpassning av bemanning till befintliga ekonomiska ramar”, enligt Hans Karlsson (styrelseordförande) och Birgitta Johansen (länsmuseichef/landsantikvarie) i Örebro läns museum.