​Insändare: Vad händer i Stripa Gruvmiljö?

​Insändare: Vad händer i Stripa Gruvmiljö?

Besök Linde AB höjer hyrorna för hyresgästerna i Stripa Gruvmiljö för att bli ekonomiskt lönsamt. ”Men det är väl ändå att börja i fel ände - att förstöra förutsättningarna för oss som bidrar till att gruvmiljön idag börjar bli mer och mer etablerad som besöksmål och kulturarena”, skriver Kajsa Karlsson (Karlssons Kulturverkstad) som är en av hyresgästerna i denna insändare.

"I Guldsmedshyttan, norr om Lindesberg, ligger Stripa Gruva. Brukad sedan urminnes tider fram till slutet av 1970-talet. Efter det vidtog ovanjordsverksamheter av olika slag - historieforskning, kärnkraftsforskning och planer på avfallsdeponi som senare skrinlades.

Många är de som har haft sin dagliga bärgning i gruvan. Minnena av arbetet och vardagslivet förr i Stripa är i högsta grad levande än idag. När gruvan i början på 2000-talet köptes av Lindesbergs kommun och blev Stripa Gruvmiljö blev vi alla berikade med ett unikt och levande kulturarv - fyllt av spännande föremål och berättelser. 2006 blev Stripa byggnadsminne som en i stort sett intakt gruvmiljö med bevarade byggnader och lämningar från de olika industriepokerna.

Att förvalta, använda och bevara Stripa Gruvmiljö har sedan dess varit kommunens uppgift. Statusen som byggnadsminne - och att Stripa är en så bevarandevärd plats - innebär att staten genom länsstyrelsen har bekostat större delen av den utvändiga upprustningen som pågår kontinuerligt.

Vid sidan av kommunens verksamhet i besökscentret har olika andra verksamheter utvecklats i Stripa. Som andra hyresgäst på området började vi (Karlssons Kulturverkstad) 2011 att rusta vår lokal för att sedan öppna sommaren 2012. Sedan följde flera andra hyresgäster.

För vår del - och det tror jag gäller oss alla - var vi besjälade av tanken på att kunna vara just i Stripa för att vi tycker så mycket om den speciella platsen. Och vi ville vara delaktiga i Gruvmiljöns utveckling. Vi har alla lagt ned mycket tid, eget arbete och resurser på att bygga upp våra olika företag. Det har blivit fina och kvalitativa verksamheter som passar mycket bra in i miljön. Dessutom har vi - helt på ideell basis - startat flera publikdragande kulturevenemang.

Bolaget Besök Linde AB, som för närvarande förvaltar Gruvmiljön beskriver oss som "glödande kreativitet mitt i det levande kulturarvet”. Vad är då problemet undrar ni kanske? Jo, samma bolag som beskriver oss så positivt har nu börjat agera som om dom vill få bort oss från Stripa. Konstiga och plötsliga höjda hyresanspråk har börjat drabba oss - hyror som i längden kanske kommer att omöjliggöra fortsatt verksamhet och som redan resulterat i hyresuppsägningar. Mattan dras alltså undan för oss som utgör en stor del av anledningen till att folk besöker Stripa. Hur klokt är det?

Anledningen till höjda hyror är att Stripa Gruvmiljö så småningom ska bli ekonomiskt lönsam. Men det är väl ändå att börja i fel ände - att förstöra förutsättningarna för oss som bidrar till att Gruvmiljön idag börjar bli mer och mer etablerad som besöksmål och kulturarena. För övrigt kan man nog aldrig räkna med att en kulturarvsmiljö kan bli helt lönsam rent penningmässigt. Däremot är Stripa redan nu en stor tillgång för oss alla i kommunen och för alla som kommer som intresserade och förtjusta besökare.

För att utveckla Kulturarvsplatsen, Byggnadsminnet, Besöksmålet och Arbetsplatsen Stripa vidare skulle det vara bättre om Stripa Gruvmiljö var en egen enhet. För detta krävs ökade resurser i form av pengar och flera kompetenser, lokal förankring och samarbete - men jag är övertygad om att det betalar sig på sikt.

Kajsa Karlsson
Stripa, Guldsmedshyttan

…............................

Bakgrund: Detta är Stripa Gruvmiljö

Stripa gruva är sedan 2006 ett byggnadsminne och är nu den enda bevarade, kompletta järnmalmsgruvan i sitt slag. Området kring byggnadsminnet omfattar 70 hektar. På området finns ett besökscentrum där det erbjuds visningar av gruvområdet. Visningar sker endast ovan jord då gruvan är vattenfylld.

Andra aktörer som bedriver verksamhet på området:

• Stripabryggeriet är ett microbryggeri där man tillverkar ölet Rirum Tillt. Här anordnar man även olika evenemang och har konstutställningar.
  • Bergslagspraliner driver café samt tillverkar praliner och andra läckerheter av choklad.. Bara för att det är gott!
  • Karlssons Kulturverkstad är två guld- och silversmeder som tillverkar nya smycken och reparerar gamla. I deras affärslokal anordnar de även olika konstutställningar.
  • I den gamla smedjan finns en aktiv smedförening, Stripasmederna.

Under året anordnas diverse evenemang såsom konstutställningar, folkmusikfestival, Lavskrik, Stripadagen, en julmarknad och nu senast Vinterspår med många utställare och besökare.

Gruvanläggningen ägs idag av det kommunala fastighetsbolaget Fastigheter i Linde AB. Verksamheten bedrivs av Besök Linde AB.

Kajsa Karlsson

Smyckekonstnär 0581-41816